Afgelopen weekend vond Laundry Day plaats. De organisatie pakte uit met een unieke podiumopstelling: de tien podia stonden rug aan rug en werden van elkaar gescheiden door rijen containers. Het terrein werd zo ingedeeld in 'taartstukken'. Een geslaagd experiment, volgens velen.
...

Afgelopen weekend vond Laundry Day plaats. De organisatie pakte uit met een unieke podiumopstelling: de tien podia stonden rug aan rug en werden van elkaar gescheiden door rijen containers. Het terrein werd zo ingedeeld in 'taartstukken'. Een geslaagd experiment, volgens velen.De jongeren van De Tuut van Tegenwoordig waren minder tevreden. De organisatie, die volledig op vrijwilligers draait, deelt gratis oordopjes uit op festivals en wil de bezoekers zo sensibiliseren over gehoorschade. Vorig jaar stonden ze ook op Laundry Day, maar dit jaar was er een kink in de kabel, schrijft Bert Lecomte van De Tuut in een open brief op de Facebookpagina van de organisatie. 'Wanneer ik een kleine twee weken geleden onze crewaanvraag doorstuurde, kwam er geen reactie meer. Telefoontjes werden niet beantwoord, tot ik twee dagen voor het festival bericht kreeg: "We hebben minder goed nieuws voor je." Alle partners moesten plots in een witte vouwtent staan die jullie voor ons zouden huren. Kostprijs van die tent voor één dag? Duizend euro. Terwijl je op andere festivals voor diezelfde tent slechts 250 euro betaalt voor een heel weekend of die zelfs gratis krijgt...'Lecomte vindt het jammer. 'Waar is het respect gebleven voor kleine organisaties die zich met hart en ziel vrijwillig inzetten?'Wim Van der Borght, medeorganisator van Laundry Day, las de brief. 'Ik wil benadrukken dat we, net als De Tuut, ten allen prijze willen voorkomen dat mensen gehoorschade oplopen en daar zware inspanningen voor doen', zegt hij in een eerste reactie. 'Na Summer Festival, een ander festival dat we organiseren en waar De Tuut aanwezig was, hebben we de organisatie meegedeeld dat we niet met hen zouden samenwerken op Laundry Day', legt Van der Borght uit. 'De reden daarvoor is dat we één centraal punt om oordopjes uit te delen te weinig vinden. Twee dagen voor Laundry Day kregen we een mail van hen voor crewbandjes, vlak daarna volgde een telefoon. Die is vermoedelijk aangenomen door iemand van onze commerciële afdeling en ook behandeld als een vraag van een bedrijf. Dat is een misverstand, want voor een organisatie als De Tuut zouden we normaal gezien nooit iets aanrekenen. Daarvoor wil ik me gerust verontschuldigen.''Geen twee dagen, maar twee weken', houdt Lecomte vol. 'Onze crewaanvraag hebben we doorgestuurd naar onze vaste contactpersoon, en niet iemand van de commerciële afdeling. Zij heeft die mail nooit beantwoord. Twee dagen voor het festival is ze dan plots afgekomen met het verhaal van die tent van 1.000 euro.'Uiteindelijk waren er geen gratis oordoppen te verkrijgen, aldus Lecomte in zijn brief, hoewel dat sinds 1 januari 2013 volgens de wet verplicht is. 'Eerst zetten jullie ons respectloos aan de kant en dan voorzien jullie zelf geen gratis oordoppen?' Van der Borght snapt niet waar het vandaan komt dat er geen oordoppen waren. 'Op het festivalterrein waren zes barpunten en bij alle zes konden festivalgangers oordopjes krijgen. Op onze site legden we dat duidelijk uit, net als in een mail naar alle ticketkopers. In totaal hebben we 7000 setjes uitgedeeld. Daarnaast hebben we veel geïnvesteerd in monitoring. De hele dag lang werd elke seconde muziek afgetoetst aan de geluidsnormen.'Volgens Lecomte klopt dit verhaal niet. 'Veel mensen hebben het hele terrein afgelopen op zoek naar oordoppen. Aan de bars wisten ze van niets. Ook het infopunt was totaal niet op de hoogte. Het Rode Kruis zei op een bepaald moment dat alle oordoppen uitverkocht waren. Het valt heel moeilijk te bewijzen natuurlijk, het is woord tegen woord.'Nog een doorn in het oog van De Tuut is dat een beheerder van de Facebookaccount zich in zijn communicatie met een bezoeker afvroeg waarom er gratis oordoppen zouden moeten aangeboden worden. Dat was een 'ongelukkig antwoord', geeft de organisator toe, zonder iemand met de vinger te wijzen. 'De sociale media van Laundry Day worden beheerd door een groep mensen, die elkaar afwisselen. Onze medewerker verwees naar een winkeltje op het festivalterrein dat onder meer oordoppen van hoge kwaliteit verkoopt, maar zei niks over gratis oordopjes toen de bezoeker vroeg of die er waren. Die fout is waarschijnlijk te wijten aan de drukte en de snelheid van antwoorden. In de dagen voor het festival krijgen we namelijk 3000 à 4000 Facebookvragen per dag, over allerlei zaken.''De strijd tegen gehoorschade wordt een van de grootste uitdagingen de komende jaren. Met De Tuut willen wij jullie daar zeer graag in bijstaan. Dat biedt alleen maar voordelen. De organisator moet zich er niet meer mee bezighouden, de oordoppen zijn zichtbaar gecentraliseerd op één plaats en wij kunnen mensen informeren en vragen beantwoorden', schrijft Lecomte nog in zijn open brief. Aan Knack Focus vertelt hij nog dat 'de organisator heeft gevraagd om binnenkort samen te zitten om een structurele oplossing te bekijken.' 'Daartoe zijn we uiteraard bereid', klinkt het.