Harry, Hermelien en Ron mogen dan al een paar jaar afgestudeerd zijn van Zweinstein, de franchise rond de bebrilde tovenaarsleerling blijft een magische aantrekkingskracht uitoefenen op jong en oud. Na de hitfilms, de spin-off Fantastic Beasts and Where to Find them, de rondreizende tentoonstelling and what have you not is er nu het cineconcert: terwijl u op groot scherm naar de eerste episode Harry Pot...

Harry, Hermelien en Ron mogen dan al een paar jaar afgestudeerd zijn van Zweinstein, de franchise rond de bebrilde tovenaarsleerling blijft een magische aantrekkingskracht uitoefenen op jong en oud. Na de hitfilms, de spin-off Fantastic Beasts and Where to Find them, de rondreizende tentoonstelling and what have you not is er nu het cineconcert: terwijl u op groot scherm naar de eerste episode Harry Potter and The Philosopher's Stone (2001) kijkt, wordt de overbekende muziek van meestercomponist John Williams live uitgevoerd door het Nationaal Orkest van België en het koor Fine Fleur. De Amerikaanse dirigent Justin Freer is straks in het Sportpaleis in Antwerpen niet aan zijn proefstuk toe. Met zijn Potter-cineconcerten trok hij al volle zalen in LA, Rome, Madrid en andere wereldsteden. Eerder heeft hij ook al de muziek uit The Lord of the Rings, Gladiator, Star Trek en The Godfather live met symfonisch orkest gebracht. 'Elk concert is uniek', meent Freer. 'Je kent de films, je kent de muziek, maar live kijk en luister je met andere ogen en oren, alsof je alles voor de eerste keer ontdekt. Zelfs ik: meestal kun je maar één of twee keer op voorhand repeteren, aangezien het bij elke andere stad weer een ander orkest en koor is. Dat maakt dat het spannend en dynamisch blijft.' 'Ik was vijftien toen de boeken van JK Rowling begonnen te verschijnen. Ik heb ze stuk voor stuk verslonden', bekent Freer. Zijn jeugdliefde heeft hij ondertussen doorgegeven aan zijn kinderen. 'Het is fantastisch om te zien hoe Potter de generaties overstijgt. Er zitten veel kinderen in de zalen, maar ook jonge ouders die destijds fans van het eerste uur waren.' En een beetje soundtrackliefhebber komt alleen al voor John Williams. 'Hij is een genie, ' knikt Freer. 'Star Wars, Jaws, ET, Schindler's List ... Niemand heeft zoveel iconische filmmuziek geschreven als Williams. En Potter behoort tot zijn beste werk. Ik heb John als tiener backstage mogen ontmoeten. Vanaf dat moment wist ik: ik wil mijn leven wijden aan filmmuziek.'