Wilkinson American Movie Day

4/7, Antwerpen, Bergen, Brussel, Gent, Luik > www.wamd.be
...

4/7, Antwerpen, Bergen, Brussel, Gent, Luik > www.wamd.be Ook België viert de Amerikaanse nationale feestdag, en wel met een heleboel Amerikaanse topfilms tijdens Wilkinson American Movie Day. Op 4 juli staan er in vijf van 's lands bioscopen opnieuw twaalf avant-premières op het programma - waaronder de gangsterfilm Public Enemies, de nichtenkomedie Brüno en de gijzelingsthriller The Taking of Pelham 1 2 3. Naast die blockbusters staan verder ook de Jennifer Anistonromcom Management, de horrorprent The Haunting in Connecticut, de heist movieFlawless en de prehistorische farce Year One op het menu. Nog tot 8/9, Cinema Arenberg, Brussel > www.arenberg.be Naar goede gewoonte serveert Ecran Total u deze zomer een uitgebreide keur aan klassiekers, hernemingen, documentaires en onuitgegeven films. Zo biedt de twintigste verjaardagseditie ongeveer alle titels uit Cannes' nevensectie Quinzaine des Réalisateurs, werd carte blanche gegeven aan de Franse arthousefavoriet Arnaud Desplechin (die te gast is op 4 en 5 juli) en is er een speciale cyclus gewijd aan het twintigjarige bestaan van dit cinefiele zomerevenement. Enkele tips uit het lijstje klassiekers: de smachtende film noirThe Killers (1946) van Robert Siodmak, de kafkaiaanse thriller Mr. Klein van Joseph Losey en het tijdloze suspensedrama Notorious (1940) van Alfred Hitchcock. 29/6-5/7, Flagey en 6-12/7, Cinematek, Brussel > www.cinematek.be Wilt u weten wie de nieuwe Jim Jarmusch, Michael Haneke of Hirokazu Kore-eda wordt? Dan kunt u ook dit jaar weer terecht bij Age d'or/Filmvondsten van Cinematek. Die competitie laat twintig in Rotterdam, Cannes, Locarno en Berlijn bijeengesprokkelde en onuitgebrachte arthousefilms naar een distributieprijs meedingen en geeft het Belgische publiek aldus de kans enkele nieuwe, non-conformistische filmmakers te leren kennen. De bekendste titels? De Mexicaanse Gouden Luipaardwinnaar Parce Via van Enrique Rivero, de Griekse Un Certain Regard-laureaat Dogtooth van Georgios Lanthimos en de Duitse Zilveren Beertriomfator Alle Anderen van Maren Ade. 31/7-23/8, Cinematek, Brussel > www.cinematek.be Drie jaar geleden scoorde Stephen Frears eindelijk nog eens een arthousehit met het sarcastische royaltydrama The Queen, terwijl hij zijn vorm enkele maanden geleden bevestigde met de belle-époqueromance Chéri. Aangezien weinig Britse regisseurs de voorbije drie decennia zo'n veelzijdig oeuvre bijeengefilmd hebben als de sympathieke zuurpruim, is een integrale retrospectieve beslist op zijn plaats. Van zijn vergeten misdaadthriller The Hit (1984), over zijn multiculturele dramedy My Beautiful Laundrette (1985) en workingclasskomedies The Snapper (1994) en The Van (1996), tot zijn Hollywoodtriomfen Dangerous Liaisons (1988), The Grifters (1990) en Hi-Fidelity (2000). 20/7-8/9, Belgium Pier, Blankenberge > www.belgiumpier.be Op de pier van Blankenberge kunnen de liefhebbers de komende maanden terecht voor een gevarieerd zomerprogramma, en dat in een nieuwe filmzaal ónder zeeniveau - uniek in België. Op de affiche staan tot nog toe blockbusters als Transfomers 2, Harry Potter and the Half-Blood Prince en Brüno, maar ook betere mainstreamtitels als Public Enemies en Inglourious Basterds én zelfs 3D-projecties als Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs. Gelieve duikbril en zwemvliezen af te geven aan de ingang. 6/7-31/8, Cinematek, Brussel > www.cinematek.be Onder de titel Luchino Visconti: pracht en praal zoomt Cinematek in op het decadente in het werk van de Italiaanse maestro. En dat aan de hand van vier tijdloze toppers waarin de overdreven zucht naar genot en het morele verval dat daar onvermijdelijk mee gepaard gaat telkens het hoofdthema vormen. Op het hyperesthetische Viscontimenu: het melancholische familiefresco Il Gattopardo (1962), de decadente nazikroniek The Damned (1969) en de poëtische doemromance Death in Venice (1971), stuk voor stuk meesterlijk gestileerde kostuumfilms waarin Visconti haarscherp naar de duistere drijfveren van de hogere klassen peilt. Het kwartet wordt vervolledigd door zijn vroege neo-realistische klassieker Bellissima (1954), waaruit blijkt dat ook de lagere klassen wel eens last hebben van vergevorderd opportunisme en een destructieve geldingsdrang. Verplichte kost. 1/7-23/8, Cinematek, Brussel > www.cinematek.be Zowat vijftig jaar geleden liet de Franse nouvelle vague een nieuwe wind waaien door het Europese filmbedrijf, met Godards A bout de souffle (1960), Truffauts Les quatre cents coups (1959), Malles Les amants (1958) en Resnais Hiroshima mon amour (1959) als baanbrekende titels. Om dat te herdenken, werpt Cinematek een uitgebreide terugblik op misschien wel de grootste revolutie uit de filmgeschiedenis. Op de affiche staan naast bovenvernoemde mijlpalen ook tal van andere nouvelle-vagueklassiekers en antecedenten zoals Le beau Serge (1958), de debuutfilm van buitenbeentje Claude Chabrol, enkele invloedrijke documentaires van Chris Marker, het taboedoorbrekende Brigitte Bardotvehikel Et Dieu... créa la femme (1956) en de sketchfilm Paris vu par... (1965), een statement tegen de studioproductie. 27/6-5/7, Flagey, Brussel > www.fffb.be Het Filmfestival van Brussel legt zich opnieuw toe op het ontdekken van nieuw Europees filmtalent. Op het programma vindt u dertig eerste of tweede langspelers uit alle mogelijke genres die in avant-première worden vertoond. Bovendien serveert het festival ook enkele reprises van Europese films die iets te snel uit roulatie verdwenen zoals Delta, Tricks en 35 Rhums. Plus: een reeks gratis openluchtvoorstellingen (telkens om 22 uur met onder meer Dagen Zonder Lief en Eternal Sunshine of the Spotless Mind), een dagelijks en al even gratis concert, een masterclass over lowbudgetfilmen en een workshop in de Kinobus, een konvooi bestelwagens vol opname- en montageapparatuur.