De diva's uit de soapseries van de jaren tachtig zijn voor Maarten Vande Wiele al veel langer een inspiratiebron. Er moest dus wel eens een eigen variant op Dynasty, Dallas, Falcon Crest et les autres...

De diva's uit de soapseries van de jaren tachtig zijn voor Maarten Vande Wiele al veel langer een inspiratiebron. Er moest dus wel eens een eigen variant op Dynasty, Dallas, Falcon Crest et les autres van komen. De titel van dit tweeluik is natuurlijk een vertaling van de naam van het genre, maar verwijst ook naar het imperium waarrond de intriges draaien: zeepmerk Castelson. De volslanke Barbra slaat tot haar eigen ongeloof de eigenaar van het bedrijf, Kenneth Castelson, aan de haak. Maar dan duikt opeens de verloren gewaande vrouw van Castelson op, die na een afwezigheid van tien jaar haar moedertaal niet meer goed lijkt te beheersen. Uiteraard wil ze Kenneth heroveren op Barbra en zijn daarbij alle middelen toegestaan. Met de uitmuntend gekozen fuchsia steunkleur en de geometrisch gestileerde vrouwelijke personages is Zeep alvast de meest esthetische soapserie uit de moderne geschiedenis. En het verhaal schiet nog op ook.