STRENGTHS* In nauwelijks twee jaar tijd is YouTube uitgegroeid tot een van de bekendste, meest besproken en meest bezochte onderdelen van het internet, en het fenomeen blijft maar groeien. Dagelijks komen er zowat 70.000 nieuwe filmpjes bij, die door zowat een miljoen mensen worden bekeken. Toen Starbucks onlangs onder vuur kwam vanwege zijn politiek in de derde wereld, koos de koffieketen YouTube uit om de critici van weerwoord te dienen. En in de aanloop naar de Amerikaanse presidents...

STRENGTHS* In nauwelijks twee jaar tijd is YouTube uitgegroeid tot een van de bekendste, meest besproken en meest bezochte onderdelen van het internet, en het fenomeen blijft maar groeien. Dagelijks komen er zowat 70.000 nieuwe filmpjes bij, die door zowat een miljoen mensen worden bekeken. Toen Starbucks onlangs onder vuur kwam vanwege zijn politiek in de derde wereld, koos de koffieketen YouTube uit om de critici van weerwoord te dienen. En in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft elke kandidaat al zijn of haar filmpje op You Choose '08, een onderdeel dat de website speciaal in het leven heeft geroepen. WEAKNESSES* In de verhalen over YouTube wordt altijd verwezen naar de colafonteinen, Lonely Girl en andere creatieve filmpjes van gewone internetgebruikers. In werkelijkheid bestaat YouTube echter vooral uit filmpjes van zoobezoekjes, familiefeestjes of andere uitstapjes. De interessantste fragmenten zijn die uit tv-programma's, films of series, maar daar rust natuurlijk een copyright op. Viacom, eigenaar van onder meer MTV en de tv-zender Comedy Central, eiste bijvoorbeeld vorige week één miljard dollar schadevergoeding van de website, of ruim de helft van het overnamebedrag dat Google in 2006 betaalde. OPPORTUNITIES* Niet iedereen reageert met zoveel machtsvertoon op de komst van YouTube als Viacom. Veel mediabedrijven beschouwen de website zelfs als een bondgenoot, een verlengstuk van hun eigen pr-afdeling, vandaar dat ze graag trailers of previews van nieuwe films of tv-series afstaan. Maar Google probeert ook meer en meer overeenkomsten te sluiten om ook fragmenten uit uitzendingen te plaatsen op YouTube, eventueel met een kopieerbeveiliging. De Britse openbare zender BBC sloot onlangs nog een akkoord om clips uit televisieprogramma's beschikbaar te stellen. THREATS* Dat Viacom zo fel reageert, is geen toeval, want het bedrijf loopt met plannen rond om zelf met een videosite van start te gaan, eventueel samen met enkele andere mediaspelers. De belangrijkste bedreiging voor YouTube is echter - net als bij MySpace trouwens - het verlies van het 'alternatieve' imago. Nu ze is opgekocht door een groot bedrijf en deals sluit met de belangrijke tv- en filmstudio's bestaat de kans dat de website door gebruikers wordt beschouwd als gewoon een reclamekanaal. En als dat gebeurt, dan zullen de creatievelingen - die met hun werkstukken YouTube in een goed daglicht stellen - ook wegblijven. (S.W.)