ACHTERGROND

Dark Souls II is onverbiddelijk. Zo genadeloos dat zelfs een van de makers er tijdens onze demonstratie - in een thematisch aangeklede kelder ergens in Parijs - er compleet niks van terechtbracht. Dit is géén spel voor doetjes. Ook al verklaarde de uitgever dat er ten opzichte van de voorgangers een paar toegevingen gedaan zijn om de game iets toegankelijker en laagdrempeliger te maken. Mon oeil! Hoe hardcore en listig deze Japanse actie-rollenspelreeks ook is, ze trekt duidelijk een fervent publiek aan: de vorig...

Dark Souls II is onverbiddelijk. Zo genadeloos dat zelfs een van de makers er tijdens onze demonstratie - in een thematisch aangeklede kelder ergens in Parijs - er compleet niks van terechtbracht. Dit is géén spel voor doetjes. Ook al verklaarde de uitgever dat er ten opzichte van de voorgangers een paar toegevingen gedaan zijn om de game iets toegankelijker en laagdrempeliger te maken. Mon oeil! Hoe hardcore en listig deze Japanse actie-rollenspelreeks ook is, ze trekt duidelijk een fervent publiek aan: de vorige titel heeft inmiddels meer dan 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Het nieuwe spel mikt commercieel zelfs nog ietsje hoger. Zwarte magie, mythische schepsels (waaronder draken) én een overdosis frustratie vormen de conceptuele pijlers van het spel. Het hoofdpersonage is een 'ondode', een arme vervloekte ziel die zijn menselijke vorm verliest en gedoemd is om in een behekst koninkrijk rond te zwalpen, om de haverklap het loodje te leggen en steeds opnieuw te verrijzen. Hoe je bij aanvang het personage vormgeeft, aankleedt en - bovenal - voorziet van bescherming en wapens, bepaalt de spelbeleving en de beschikbare aanvals- en verdedigingstechnieken. Ook hoe je doorheen het spel je personage en zijn uitrusting opwaardeert, is van levensbelang. Wie langer dan een paar minuten standhoudt, kan vrij rondlopen in de open spelwereld. Die bestaat uit velden, wuivende grashalmen, kabbelende beekjes en open vlaktes, maar ook uit groezelige kerkers, aftandse kastelen en lugubere kelders. Divers maar weinig coherent. Overal duiken rivalen op die doorgangen blokkeren. Meestal is beschutting zoeken en op het juiste moment toeslaan verstandiger dan onversaagd attaqueren. Leuk is de online-optie die toelaat om geesten van spelers die je voorafgingen te analyseren, uit hun fouten te leren en hints en boodschappen te verzamelen. En dan nog prijkt er vaak 'YOU DIED' op het scherm. Gelukkig kun je her en der kampvuren aansteken die fungeren als checkpoints waar je uit de as herrijst nadat je een kopje kleiner gemaakt bent. Dark Souls II scherpt ofwel je volharding gevoelig aan of werkt net ontiegelijk op de heupen: een gulden middenweg is onvindbaar. Bij de dreigende sfeer van de landschappen en claustrofobische omgevingen is het voorgeborchte een exotische vakantiebestemming. Die grauwe, gitzwarte schermmagie wordt echter geregeld doorbroken door de rudimentaire, oubollige graphics. De PS3- en Xbox 360-versies zijn nu verkrijgbaar, de pc-editie verschijnt op 25 april. DARK SOULS II PS3, PS4, XBOX 360 KONAMI GAMEPLAY *** GRAFIEK **** GELUID **** DIMITRI DEWEVER