X-Men: The Official Game *

PS2, XBOX 360, XBOX, PC, GC, GBA, NDS

Toen wetenschappers met studies voor de dag begonnen te komen die aantoonden dat videogames niet schadelijk maar net bevorderlijk zijn voor het kritisch en analytisch denkvermogen van jongeren, konden we wel juichen van blijdschap. Sinds kort houden we weer ernstig rekening met de mogelijkheid dat PlayStation levensgevaarlijk en wetenschap flauwekul is. De oorzaak: bovengenoemde game.

Hollywoodfilms worden doorgaans bij elke sequel zwakker, games steeds beter. X-Men: The Official Game is daarop een uitzondering. De jongste aflevering in de actieserie rond strip- en filmhelden Wolverine, Nightcrawler en Iceman is nochtans een zwaar gehypte shoot 'em up die niet minder dan mega moest worden. En aangezien alle officiële X-Men-games tot nog toe onveranderlijk beter waren dan de bijbehorende films, geloofden we graag dat de overvloedige computergraphics die in de film vaak de spanning ondermijnen, hier weer de suspense naar ongekende hoogten zouden stuwen. Ook het verhaal van de hand van vaste X-Menscenarist Zak Penn moest een kunstwerkje worden. Nee, producent Z-Axis, die met Thrasher al een stevige reputatie heeft opgebouwd als spelmaker, kon onmogelijk falen. Waar en waarom het dan is foutgelopen is een even groot mysterie als de vraag waarom uitgever Activision het nodig achtte in de titel te onderstrepen dat dit het enige echte officiële nieuwe X-Men-game is. Maar de feiten zijn wat ze zijn: Zak Penn mag dan een boeiend relaas brengen van de gebeurtenissen die voorafgaan aan The Last Stand, hij verspeelt tijdens zijn prequel de unieke kans om enkele beklijvende cut-scenes uit de lang- speelfilm in de game te verwerken. Z-Axis kan zijn hoofdrolspelers allerlei waanzinnige stunts laten uitvoeren die hun vleesgeworden dubbelgangers in de film niet aankunnen, maar beperkt het aantal moves en attacks tot een minimum. Wolverine, Nightcrawler en Iceman beschikken over kwaliteiten én zwakheden die garant zouden moeten staan voor een boeiende gameplay vol afwisseling, maar het lijkt alsof ze alledrie liever in bed waren blijven liggen. Over de graphics en het stemmenwerk van Patrick Stewart als professor Charles Xavier niets dan lof, maar verder stelt X-Men: The Official Game diep teleur. Te meer omdat de potentie sporadisch zo goed zichtbaar is.

Bart Vandormael