VANAF 3/7 IN DE BIOSCOOP
...

VANAF 3/7 IN DE BIOSCOOP Ondanks hun lichaamstemperatuur zijn zombies dezer dagen hotter dan hot. Beste bewijs: het kijkcijferkanon The Walking Dead. George A. Romero's oertekst Night of the Living Dead (1968) maakte van zombies de ultieme metafoor voor de kwalen des tijds en sinds Danny Boyles genre-opfrissing 28 Days Later (2002) zijn levende doden vaste bioscoopprik. Brad Pitts marktwaarde mag je niet onderschatten. Goed, recente projecten als The Tree of Life (2011) en Killing Them Softly (2012) waren allesbehalve boxofficekanonnen. Maar laat mister Angelina Jolie zijn blockbusterhoed opzetten en de popcornvreters komen als horden zombies naar de multiplexen gestrompeld. Of hebt u de Ocean's-franchise, Troy en Mr. & Mrs. Smith écht helemaal verdrongen? 'There's no such thing as bad publicity', moeten de marketingjongens gedacht hebben. In Vanity Fair stond onlangs dus een weinig verhullend stuk waarin enkele key players het uitgebreid hadden over de problematische productie, die minstens 400 miljoen dollar moet opleveren om niet in het rood te eindigen. Een gewaagde zet die, getuige enkele vroege positieve recensies, de moeite waard bleek. Na een heftige biedstrijd met Leonardo DiCaprio's productiebedrijf bemachtigde Brad Pitts Plan B in 2006 de filmrechten van Max Brooks' gelijknamige bestseller vol getuigenissen over een wereldwijde zombieplaag. De geopolitieke invalshoek inspireerde oorspronkelijke scenarist J. Michael Straczynski tot een ideeënrijk maar actiearm epos. Regisseur Marc 'Quantum of Solace' Forster en producent-hoofdacteur Pitt vonden de gok te groot en vroegen een conventioneler scenario aan Matthew Michael Carnahan. Hoewel niemand echt tevreden was over het shooting script, begonnen de opnames toch in juli 2011. De kosten van de internationale onderneming - men filmde in Malta, het Verenigd Koninkrijk en Hongarije - gingen pijlsnel de hoogte in. Gebrekkige communicatie - Forster en Pitt zouden zelfs zelden met elkaar gepraat hebben - duwde het budget richting 200 miljoen dollar. Toen Forster in februari 2012 zijn cut toonde aan de studiobonzen, werd duidelijk dat de tweede helft niet werkte. Zo werd Pitts VN-medewerker in de finale plots opgevoerd als een zombie-onthoofdende geweldenaar. Gevolg: Damon 'Lost' Lindelof overzag een drastische make-over en in het najaar volgden reshoots die het budget met nog eens 20 miljoen dollar verhoogden. DOOR STEVEN TUFFIN