THE ASSASSINATION OF NIXON

De debuterende Niels Mueller wil met dit op feiten gebaseerde drama niet meer of minder maken dan een Death of a salesman van het Amerika uit het begin van de Watergatecrisis. Hij portretteert een misnoegde meubelverkoper, Samuel Bicke (Sean Penn, schitterend zoals gewoonlijk) die de leugens van de overheid en van het consumptieparadijs niet langer kan verdragen en zijn woede tegenover het leven, zijn bazen en zijn pijnlijke echtscheidingsperikelen kristalliseert in zijn haat tegen het symbool van het kwaad: president Richard Nixon. Bicke (een duidelijke allusie naar Travis Bickle, de door Robert de Niro gespeelde protagonist van Taxi Driver) probeert een vliegtuig te kapen en op het Witte Huis te laten neerstorten. Deze goedkoop geproduceerde film (...

De debuterende Niels Mueller wil met dit op feiten gebaseerde drama niet meer of minder maken dan een Death of a salesman van het Amerika uit het begin van de Watergatecrisis. Hij portretteert een misnoegde meubelverkoper, Samuel Bicke (Sean Penn, schitterend zoals gewoonlijk) die de leugens van de overheid en van het consumptieparadijs niet langer kan verdragen en zijn woede tegenover het leven, zijn bazen en zijn pijnlijke echtscheidingsperikelen kristalliseert in zijn haat tegen het symbool van het kwaad: president Richard Nixon. Bicke (een duidelijke allusie naar Travis Bickle, de door Robert de Niro gespeelde protagonist van Taxi Driver) probeert een vliegtuig te kapen en op het Witte Huis te laten neerstorten. Deze goedkoop geproduceerde film (ondanks grote namen die het project steunden: van Leonardo DiCaprio tot bekende regisseurs Alfonso Cuarón en Alexander Payne) straalt de sjofele, onderbevolkte claustrofobische beklemming uit van de vroegere films van David Cronenberg, met wie er voor het overige geen enkele thematische verwantschap is. (P.D.) Nicole Kassell portretteert in haar eerste film zonder sensatie, demagogie en simpele waarheden een pedoseksueel (een uitstekende Kevin Bacon, die tevens coproduceerde) die zich na zijn celstraf in het gewone leven probeert te integreren. Kassell doet niet alsof ze het raadsel van wat zich in de ziel en geest van iemand afspeelt kan doorgronden, en dat maakt haar open film subtieler dan de conventionele weekendfilmverpakking doet vermoeden. (P.D.)Op netfora wordt Michael Blanco flink bewierookt als een monument van grappig en aangrijpend vitalisme. In LA (waar het 2004 LA Film Festival hem programmeerde) was de buzz onstuitbaar. De twee vertoningen van dit langspeelfilmdebuut van de Brusselse sportverslaggever, filmcriticus én filmmaker Stephan Streker waren uitverkocht, en het publiek werd helemaal wild. De film beschrijft het wedervaren van Michael, een dertigjarige Belg die naar metropool Los Angeles trekt in de hoop er een nieuwe Van Damme te worden. Wat betekende de furore in LA voor Streker , en hoe voelt het om in Gent op de affiche te staan. 'LA was te gek. Je moet weten dat mijn film twee personages heeft: de titelfiguur en de stad LA, die ik als een soort bezielde entiteit voorstel. Eigenlijk meer als een spook, want mensen zie je er niet, enkel auto's. En Gent, wel, je zal het vleierij noemen, maar het is altijd mijn favoriete festival geweest toen ik in een vorig leven nog criticus was. Ik ben echt heel blij met de selectie, zeker omdat mijn film in het Engels is gedraaid en dus niet in aanmerking komt voor het grote Waalse festival in Namen, waar enkel Franstalige films kunnen worden vertoond.' (J.S.)Gastfilmcurator Cis Bierinckx maakt dit jaar opnieuw een verslag-op-het-scherm van zijn onvermoeide snuisteren in de rariteiten van de 'indie' (independent) cinema. Dat leverde voorheen de meest openbarende momenten van het festival op. Ook dit jaar moet u minstens één pas uit het gareel maken: met Breaking News van Hong-Kongfurie Johnny To, bijvoorbeeld, of met een pakket zelden vertoonde studentenfilms van George Lucas. A Look Apart is zoals steeds een expeditie waarvoor de moedigen worden beloond. (J.S.) Het festival staat voor een flink stuk in het teken van Zuid-Afrika, en het was ook Bierinckx die de eerste voorstelling van deze Zuid-Afrikaanse soap in A Look Apart organiseerde. Een decennium na de afschaffing van apartheid gaat documentaire- en tv-pionier Angus Gibson, een van de belangrijkste motoren achter Zuid-Afrika's beeldenbloei, verder op het elan van de vorige twee delen die u eerder al in Gent kon zien. (J.S.) Vanaf woensdag is het festival helemaal voor u. Als ontmoetingsplaats voor alle gasten van het festival wordt het druk bezochte kunstencentrum Vooruit (dat in het kader van Vooruit Geluid heel wat muziek brengt) en vooral zijn Kaffee - meer dan een café - ook de place to be voor iedereen, van starfucker tot barsucker. (J.S.)