Windowpane van Engelsman Joe Kessler, tevens uitgever van het kleine Breakdown Press, werd in Angoulême bekroond als revelatie van het jaar. In dit eerste soloboek bundelt Kessler vijf strips die een ruwe tekenstijl en harde kleuren --...

Windowpane van Engelsman Joe Kessler, tevens uitgever van het kleine Breakdown Press, werd in Angoulême bekroond als revelatie van het jaar. In dit eerste soloboek bundelt Kessler vijf strips die een ruwe tekenstijl en harde kleuren -- vooral geel, rood en groen -- gemeen hebben. Soms zijn de verhalen heel realistisch, zoals in de korte strip over een hond die iets eetbaars vindt op een vensterbank. In een langere is een klein meisje zo onder de indruk van een geweldfilm die ze toevallig heeft gezien, dat ze 's nachts helemaal alleen terug naar huis trekt. Elders gaat Kessler de surreële kant op. Zo moet een huurder die zijn verhuurder om een pot verf vraagt die laatste helpen bij een magisch ritueel. Daardoor komen ze terecht op een eiland waar een meisje in een toren zit opgesloten. Omdat Kessler geen enkele ongeschreven stripwet lijkt te respecteren en in kleur en lijn radicale keuzes maakt, doet zijn werk aan dat van Dash Shaw, die andere vernieuwer, denken. Kessler gebruikt kleur eerder om lezers te vervreemden dan om ze in het verhaal te trekken.