Studio Brussel zet het krieken van de weekdag luister bij met het ochtendprogramma ‘Onverbeterlijk en klaarwakker’. …

Studio Brussel zet het krieken van de weekdag luister bij met het ochtendprogramma ‘Onverbeterlijk en klaarwakker’. Wim Oosterlinck presenteert van 6 tot 9 uur.

Naar welke radiomaker van bij ons kijk jij op?

Naar Chris Dusauchoit. Om zijn sfeerschepping: hij wist de luisteraars het gevoel te geven dat er van alles aan het gebeuren was in zijn studio en daarbuiten. Zijn invloed is nu nog voelbaar bij StuBru.

En in het buitenland?

Ik ben onvoorwaardelijk fan van de Britse radio- en televisiester Chris Evans. Met zijn ochtendprogramma gaf hij BBC1-Radio een jong publiek en een nieuw elan. Later verhuisde hij naar het commerciële station Virgin Radio, dat hij na verloop van tijd van Richard Branson overkocht om het finaal door te verkopen aan de Scottish Mediagroup. Je moet het maar doen, hè! Nu is hij daar ontslagen, wegens te arrogant en te onhandelbaar. Evans’ enthousiasme is weergaloos en aanstekelijk. Hij lult zijn programma’s bijeen, zonder de klok in de gaten te houden. In België is zoiets ondenkbaar. Hier krijg je al hevige reacties als je twee minuten doorbabbelt.

Waarin verschilt radio van tv?

Goede radio brengt een gevoel over, hoe suggestief ook. Op enkele programma’s na, zoals De Mol destijds, slaagt televisie daar niet meer in.

Welk radioprogramma mis je niet?

Duyster, elke zondag tussen tien uur en middernacht. Het droevige levensgevoel is perfect geschikt voor een zondagavond.

Heeft Studio Brussel nog evenveel lef als vroeger?

Het ‘vroeger was het beter’-gevoel is sentimenteel geladen. De pioniersperiode is voorbij, het nieuwe is eraf. Dat beïnvloedt de beeldvorming. Maar we bleven even sterk en uniek als toen.

Er is veel kritiek op de computergestuurde muziekselectie. Terecht?

Neen. De selector voorkomt dat een nummer te vaak of te snel herhaald wordt. Het is een hulpmiddel, niet meer dan dat. Muzieksamenstellers hebben voor het overige de vrije hand. Trouwens: noem mij een station waar zoveel kleinere, alternatieve bands airplay krijgen? Het onbekende Dear Liza raakte via de Demo-Poll zelfs in de hotlist, nog voor ze door een platenfirma waren gecontracteerd.

Wat verwacht je van de komst van commerciële radio?

Veel meer reclame dan wij nu brengen. Voor de rest: geen idee. Ik ben benieuwd. Q-Music, het project van Erwin Deckers voor VMM, krijgt naar mijn aanvoelen zeker een licentie. Wie de tweede vrije etherfrequentie in de wacht sleept, blijft afwachten. Laat ons hopen dat die niet naar een klein bedrijf met hoogheidswaanzin gaat, maar naar een station met professionele ambities.

Hoe zou jouw top-5 eruitzien in ‘Masters@work’?

In volgorde: het debuutalbum van Throwing Muses, Is the actor happy? van Vic Chesnutt, Lovesexy van Prince, een van de drie albums van Massive Attack _ ’t maakt niet uit welk _, en de EP Some Voices van Pinback. Een gitaarband, een singer-songwriter, het betere commerciële werk, triphop en Amerikaanse postrock: een mengelmoes dus. Typisch StuBru! Er zijn maar twee zenders in de wereld die zo’n mix van genres presenteren: dat zijn Studio Brussel en _ naar ik me heb laten vertellen _ een of ander Australisch station. That’s all, folks!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content