Art Linson,Bloomsbury, 192 blz., euro 15
...

Art Linson,Bloomsbury, 192 blz., euro 15In aanleg lijkt What Just Happened een veelbelovend soort Living in Oblivion op producerniveau, een sardonisch relaas van een Hollywoodproducer die ons meeneemt op het hindernissenparcours dat het maken van een Hollywoodfilm eigenlijk is: de planning, de vergaderingen, de betutteling van de sterren, de machtsspelletjes. Art Linson groeide op in Hollywood en produceert er al een kwart decennium lang films: The Untouchables, Heat en Fight Club, om de leukste te noemen. Hij lijkt met andere woorden de geschikte persoon voor een inside-scoop over de tragiek van het filmmaken in Tinseltown. Linson ontmoet Jerry, een ex- studio head, en volgens Linson per definitie een verbitterde has-been. Niemand verlaat immers Hollywood zonder slag of stoot, aldus Linson, en hij rechtvaardigt zijn ontmoetingen met Jerry met de overtuiging dat wanneer de toekomst onduidelijk is, het goed is te praten met iemand die een rijk verleden maar geen toekomst heeft ( 'No matter how bitter he became, I always knew he was drowning faster than me.'). Jerry heeft Hollywood echter bewust de rug toegekeerd, speelt niet langer volgens haar trieste regels en is daardoor uninsultable geworden. Meer nog, hij geeft Linson een gouden kans om zijn waardigheid terug te winnen door de voorbije jaren met andere ogen te zien. Ondertussen is de lezer warm om zich met leedvermaak te verkneukelen aan de treurnis van Tinseltown, aan dat trieste allegaartje van wispelturige regisseurs, producers die niet weten wat te doen, marketingmensen zonder schaamte, beroemde acteurs en uitgerangeerde scenarioschrijvers, die elkaars wegen op zo'n ongeorganiseerde manier kruisen dat het een mirakel mag heten dat films af raken. Maar je zal What Just Happened uit hebben voor je één keer gelachen hebt. Het boek is niet sardonisch, het is een realistisch en sinister relaas over een Hollywood dat niet meer lijkt dan een hoogst oninteressante jungle vol drukdoende, naïeve, arrogante en weinig succesvolle apen. Linson slaagt er niet in afstand te nemen van zijn onderwerp, in vogelperspectief het krioelen onder hem gade te slaan; hij draait mee in de Hollywoodmalaise, en zijn sinistere aanpak van het schrijverschap is dezelfde aanpak die dat meedraaien in Hollywood verzekert. De Hollywoodhorror from script to screen wordt op die manier wel verduidelijkt, maar What Just Happened is niet vermakelijk omdat Linson even pathetisch is als de protagonisten in zijn verhaal. Net als hen is Lin- son verschrikkelijk, alleen nergens verschrikkelijk genoeg om echt interessant te worden. Hans Comijn DOOR HANS COMIJN