VERHAAL

Londen, 1886 - stel u het slag mistige straatjes voor waarin een mens niet verbaasd is als hij Jack the Ripper of Sherlock tegen het lijf loopt. Je bent sir Galahad, een gentleman die deel uitmaakt van een eeuwenoude mysterieuze ridderorde die de mensheid tegen het kwaad beschermt, in casu halfbreeds, een weerwolfachtige kruising tussen mens en dier die zowel een menselijke als een dierlijke vorm kan aannemen - met transformatieknipogen naar John Landis' film An American Werewolf in London (1981).
...

Londen, 1886 - stel u het slag mistige straatjes voor waarin een mens niet verbaasd is als hij Jack the Ripper of Sherlock tegen het lijf loopt. Je bent sir Galahad, een gentleman die deel uitmaakt van een eeuwenoude mysterieuze ridderorde die de mensheid tegen het kwaad beschermt, in casu halfbreeds, een weerwolfachtige kruising tussen mens en dier die zowel een menselijke als een dierlijke vorm kan aannemen - met transformatieknipogen naar John Landis' film An American Werewolf in London (1981). Het filmische verhaal dicteert de actie. De volledige game wordt ook gepresenteerd met een 21: 9-beeldverhouding, zoals we die kennen uit de jaren vijftig en zestig, toen cinemascope de bioscopen inpalmde. Geforceerde sluipmomenten - je moet onder meer onopgemerkt voorbij wachters navigeren - worden afgewisseld met fijne dialogen en omgevingspuzzels, waarbij je spitsvondige gadgets van uitvinder Tesla hanteert. Er is slechts een handvol confrontaties met de weerwolfachtige creaturen, de overige actie bestaat uit gevechten tegen collaborateurs, rebellen en eindbazen. Daarbij gebruik je explosieven, experimentele elektrische wapens en klassiek schiettuig. Om de speler bij het verhaal te houden hanteert The Order: 1886 zowel geanimeerde tussenfilms (soms wat te vaak), quick time events (waarbij je tijdens beeldclips op het juiste moment de afgebeelde knoppencombinaties dient te vormen) én iets nieuws, wat de makers ciné-mêlée noemen. Vertrekpunt daarvan is eigenlijk een quick time event, en je bent net als daarbij gebonden aan de opties die de makers voorzien, maar je hebt daarin iets meer keuzevrijheid. Zo kun je via bewegingen van je personage slagen ontwijken, objecten die in de omgeving rondslingeren grijpen en gebruiken en een aanval counteren met een lichte of zware tegenaanval. Het spel bevat een klein aantal van dergelijke sequenties. The Order: 1886 is grafisch zonder twijfel het knapste PS4-spel tot nog toe. De camera glijdt virtuoos van panoramische vergezichten over gedetailleerde achtergronden naar gelaatsclose-ups vol emoties. Het verhaal houdt je geregeld op het puntje van je stoel. Omdat sfeer en verhaal je zo overtuigend onderdompelen in een alternatieve realiteit, vergeef je de makers meestal de weinig originele, lineaire gameplay en de onbestaande exploratiemogelijkheden. De vuurgevechten verlopen vaak behoorlijk stroef, de lijf-aan-lijfconfrontaties steunen wat te veel op simpele knoppenimitaties en de speelduur (7 uur) is wat te kort. Knap dus, maar zeker geen mijlpaal. THE ORDER: 1886 PS4 ? SCE ALIENTRAP GAMEPLAY *** GRAFIEK ***** GELUID **** FOCUS TRAKTEERT WWW.KNACKFOCUS.BE Win 5 x The Order: 1886 voor PlayStation 4 Kijk snel op pagina 7 DIMITRI DEWEVER