La Ciccone zal de voorbije weken wel een dikke, gebotoxte huid gekweekt hebben. Haar nieuwe plaat MDNA wordt niet overal even enthousiast onthaald, geruchten doen de ronde dat Lady Gaga de kroon van popkoningin dreigt over te nemen en haar obsessie met jong zijn wordt stilaan pathologisch bevonden. Dat ze tussen het zingen, dansen, toeren en eeuwig hip blijven ook nog een regiecarrière ambieert, zet haar eens te meer in de nietsontziende schijnwerpers.
...

La Ciccone zal de voorbije weken wel een dikke, gebotoxte huid gekweekt hebben. Haar nieuwe plaat MDNA wordt niet overal even enthousiast onthaald, geruchten doen de ronde dat Lady Gaga de kroon van popkoningin dreigt over te nemen en haar obsessie met jong zijn wordt stilaan pathologisch bevonden. Dat ze tussen het zingen, dansen, toeren en eeuwig hip blijven ook nog een regiecarrière ambieert, zet haar eens te meer in de nietsontziende schijnwerpers. Haar regiedebuut The Filth and The Fury passeerde in 2008 nog geruisloos onder de radar, maar met haar tweede film W.E. - over de affaire tussen de Britse koning Edward VIII en zijn Amerikaanse maîtresse Wallis Simpson - wist Madonna meer animo op te wekken, zij het niet noodzakelijk in gunstige zin. In Venetië en Toronto werd W.E. door de critici afgeslacht, en ook aan de Amerikaanse kassa's bleek deze tussen de jaren dertig en negentig zappende dubbelromance een royale flop. 'Een buitengewoon onnozele en dodelijk mishandelde film', sneerde The Guardian. 'Onbedoeld hilarisch' voegde The Times daar sarcastisch aan toe. Nochtans is W.E. - de letters staan trouwens voor Wallis en Edward - niet zo'n draak als je op basis van die vitrioolkritieken zou verwachten. Madonna wist een fraaie cast te verzamelen, met Andrea Riseborough als de gescheiden socialite voor wie Edward in 1936 zijn troon opgaf én Abbie Cornish als de Sothebygaleris-te die decennia later door Wallis is geobsedeerd. Op het weelderige productiedesign en de voor een Oscar genomineerde kostuums valt trouwens ook weinig af te dingen. Waren de messen al geslepen nog voor Madge haar eerste shot had gedraaid? Is het de gecontesteerde figuur van Wallis Simpson die zo veel aversie opwekt? Of heeft het publiek gewoon lak aan wat Madonna te melden heeft over de ongezonde fascinatie van de massa en de media voor royals en celebrity's, het eigenlijke onderwerp van deze gladde portie material girl-cinema? Op audiëntie bij the Queen of Pop. MADONNA:(Knikt) Edwards abdicatie is het ultieme liefdesverhaal. Welke man is bereid om alles op te geven voor de vrouw die hij bemint? Ik word vaak gevraagd of ik zelf bereid zou zijn om uit liefde zo'n offer te brengen, maar ik kan dat onmogelijk zeggen. De tijden zijn totaal veranderd. Tegenwoordig kun je een carrière met een gezin combineren, al blijft het lastig om een balans te vinden. In elke relatie moet je compromissen sluiten. Ik denk trouwens niet dat Edward besefte wat zijn beslissing inhield. Dat hij na zijn huwelijk met Wallis het land nooit meer in zou mogen, had hij nooit verwacht. MADONNA: Mijn eigen stem vinden als artieste is altijd mijn queeste geweest. Ook de personages uit de film zijn op zoek naar vrijheid en hun plek in de wereld. Hun motto? Express yourself! Dat klinkt bekend. (Lacht) Net als Wallis weet ik wat het is om je privacy op te offeren en tot een soundbite te worden gereduceerd. In de jaren twintig en dertig waren royals de sterren van hun tijd. Later namen zangers en acteurs die rol over. MADONNA: Mijn naam lokt reacties uit, dat weet ik. Ik kan alleen maar hopen dat men mijn film beoordeelt en niet mijn privépersoon. MADONNA: Regisseren is de ultieme combinatie van alle dingen waarvan ik hou: muziek, literatuur, beeldende kunst, architectuur en mode. Ik ben altijd heel erg gefocust geweest op details - of het nu om een videoclip of een platenhoes ging. Regisseren is daar een logische uitvloeier van. MADONNA: Ik hou er niet van om mezelf te regisseren. Ik zou niet objectief kunnen zijn. Ik wil ofwel voor, ofwel achter de camera staan. Ik heb een paar keer gewerkt met regisseurs die zelf in hun film meespeelden, zoals Warren Beatty, die zichzelf in Dick Tracy castte. Ik begreep niet hoe hij dat klaarspeelde. Ik werd er gek van. MADONNA: Alain Resnais, Ingmar Bergman, Luchino Visconti, Jean-Luc Godard, Francis Ford Coppola, Wong Kar-Wai... er zijn er zo veel. MADONNA: Ik heb veel met steadicam gewerkt, omdat ik een elegante cameravoering wilde die past bij het luxueuze en decadente wereldje dat ik verken. MADONNA: Ik wil geen oordeel vellen. De monarchie heeft voor- en nadelen. Ze heeft allang niet meer de macht die ze vroeger had. Tijdens de renaissance bestuurde Elizabeth I het land in haar eentje. Nu zijn royals gereduceerd tot culturele ambassadeurs, wat ik jammer vind. Ik hou meer van de oude manier, toen koningen nog een verschil konden maken en meer waren dan toeristische uithangborden. Misschien dat ik als Amerikaanse die al jaren in Engeland woont die dingen minder vanzelfsprekend vind dan de Engelsen zelf. MADONNA: Het is uiteraard niet enkel de verpakking die telt, maar elke vrouw weet dat mannen visuele wezens zijn en dat gegeven moet je respecteren. Er goed uitzien is maar één aspect, maar het is voor een vrouw altijd een goed begin. MADONNA: Dat moet je haar vragen. Ik weet niet hoe diep of oppervlakkig haar obsessie met me is. Ik weet dat Abbies personage gebiologeerd is door Wallis uit eenzaamheid en onzekerheid. Of de relatie tussen mij en Lady Gaga daarmee te vergelijken valt, durf ik niet te zeggen. (Grijnst) W.E. Vanaf 18/4 in de bioscoop.DOOR DAVE MESTDACHmadonna'IK WEET WAT HET IS OM TOT EEN SOUND-BITE GEREDUCEERD TE WORDEN.'