STEVEN SPIELBERG
...

STEVEN SPIELBERG MET TOM CRUISE, DAKOTA FANNING, TIM ROBBINS, JUSTIN CHADWIN, MIRANDA OTTO Steven Spielberg heeft zich tot the dark side bekeerd. Dat kun je althans opmaken uit War of The Worlds, zijn suspensevolle verfilming van H.G. Wells' sciencefictionroman uit 1898, waarin de aarde wordt aangevallen door buitenaardse wezens. De brave aliens met puppyogen zoals we die kennen uit ET of Close Encounters zijn hier in geen velden of wegen meer te bespeuren en ook archetypische Hollywood-helden - modale Joe's die zich te midden van de chaos tot volbloed patriotten ontpoppen - vallen er niet te bekennen. Zelfs de gescheiden dokwerker Ray (een beheerste Tom Cruise) door wiens ogen de buitenaardse raid wordt gevolgd, heeft maar één ding aan zijn hoofd: zichzelf en zijn twee kinderen door de nachtmerrie loodsen, bij voorkeur zonder tot pulp te worden vermaald. War of the Worlds is kortom een duistere en visueel overrompelende SF-Apocalyps, die op een entertainende en listige manier inspeelt op de paranoia die sinds 9/11 over de aardbol waart. Om een en ander zo realistisch en benauwend mogelijk op uw netvlies te branden, verliest Spielberg zich op geen ogenblik in gratuite CGI of in een enerverende flipperkastmontage, de pest onder de recente blockbusters. Spielberg evoceert de verwoestingen en de claustrofobische angst met klassieke, puur cinematografische stilistische middelen, en maakt zo van War of the Worlds een film die moeiteloos uittorent boven de lading middelmatige rampen- en SF-films van de laatste tijd. Zo is er het handbewogen camerawerk van vaste opnameleider Janusz Kaminski en het perfect geritmeerde shotvocabularium. Al dient gezegd dat de computerafdeling evengoed in een geïnspireerde bui verkeert. Het is huiveren wanneer er een brandende trein door het asgrauwe beeld schiet, wanneer Ray's dochtertje (Dakota Fanning) de met lijken bezaaide Hudson-rivier overziet of wanneer een brug, na de geduldig opgebouwde proloog waarin Spielberg zijn typisch disfunctionele familie neerzet, als een splinterbom uiteenspat. Tenzij er alsnog een buitenaards mirakel gebeurt, wordt War of the Worlds dé blockbuster van het seizoen. Deze apocalyptische actieprent slingert H.G. Wells' roman niet enkel met superieure hand de 21e eeuw in, hij kan ook zonder schroom naast Spielberg-klassiekers als Duel, ET, Close Encounters of the Third Kind, Jurassic Park, Schindler's List en Minority Report staan, films waarnaar Spielberg overigens subtiel verwijst. Intimiderende klasse. Dave Mestdach