FILMS: *** EXTRA'S: 0 (MOVIE AFFAIRS)

Recent uit op dvd: drie films die het Israëlisch-Palestijns conflict niet herleiden tot zwart-witclichés en een originele invalshoek bieden omtrent kwesties waar het tv-journaal ons suf mee bombardeert. Ten onrechte door sommigen beschouwd als een rechtvaardiging van het terrorisme, is Paradise Now integendeel een confronterende studie van de omstandigheden die onherroepelijk (?) naar radicale wanhoopsdaden leiden. De Nederlandse Palestijn Hany Abu-Assad volgt twee jonge bevriende Palestijnen die door een religieuze beweging worden uitverkoren om bij een zelfmoordaanslag in Tel Aviv de martelaarsdood te sterven. Zonder pathos, zonder moralisme (maar ook zonder aandacht voor de slachtoffers), observeert en registreert Abu-Assad de voorbereiding, de klungelende uitvoering en de twijfels bij hun extreme daad. De Britse regisseur James Miller werd doodgeschoten door Israëlische soldaten terwijl hij een documentaire draaide over hoe Palestijnse kinderen in de Gazastrook overleven en voortdurend tussen twee vuren zitten, het Israëlische leger en Palestijnse militanten die ze als rolmodel nemen. Vrienden van de cineast voltooiden Death in Gaza en verwerken ook zijn dood in dit onthutsende document dat begint waar de meeste televisiebeelden eindigen: na een bomaanslag die een Palestijn uit elkaar rijt, zien we kleine kinderen in het onkruid woelen op zoek naar reepjes vlees die ze in een plastic zakje stoppen om alle menselijke resten te kunnen begraven. Ethan Fox maakte eerder al een taboedoorbrekende film ( Yossi and Jagger) over de heftige liefde tussen twee Israëlische soldaten. Nu schildert hij in Walk on Water het portret van een kennelijk harteloze Mossad-agent (Lior Ashkenazi) die tijdens een undercoveroperatie (een ondergedoken oorlogsmisdadiger liquideren) vriendschap sluit met de kleinkinderen van zijn doelwit. Zijn macho-zelfzekerheid krijgt een flinke deuk als blijkt dat de kleinzoon met wie hij zo teder omgaat, een homo is die zijn liefde voor de Palestijnen ook erg letterlijk opvat. De verschillende omgang van de oude en de jonge generatie met het Holocaust-verleden is in Walk on Water een prominenter thema dan het Israëlisch-Palestijns conflict, maar Fox schetst wel een mentaliteit van collectieve angst en scherpe zwart-wittegenstellingen die dit conflict voedt.

(P.D.)