Toen Balthazar naarstig aan de opvolger van zijn debuut Applause (2010) werkte, deelde frontman Maarten Devoldere een appartement met fotograaf Titus Simoens. 'Ik hoorde Maarten constant aan zijn songs werken in de kamer naast de mijne', vertelt de Gentenaar. 'In dezelfde periode was ik bezig aan Blue, See, de fotoreeks waaruit het coverbeeld komt.' Of Simoens Devoldere beïnvloed heeft met zijn portretten van leerlingen van de IBIS Zeevaartschool in Bredene wil hij niet gezegd hebben, maar eenmaal Rats opgenomen was, klopte Devoldere voor de hoesfoto toch bij zijn roommate aan. 'Ik heb de groep twee foto's voorgelegd. Die met dat roodharige jongetje met zijn tandpasta bleek unaniem favoriet.'
...

Toen Balthazar naarstig aan de opvolger van zijn debuut Applause (2010) werkte, deelde frontman Maarten Devoldere een appartement met fotograaf Titus Simoens. 'Ik hoorde Maarten constant aan zijn songs werken in de kamer naast de mijne', vertelt de Gentenaar. 'In dezelfde periode was ik bezig aan Blue, See, de fotoreeks waaruit het coverbeeld komt.' Of Simoens Devoldere beïnvloed heeft met zijn portretten van leerlingen van de IBIS Zeevaartschool in Bredene wil hij niet gezegd hebben, maar eenmaal Rats opgenomen was, klopte Devoldere voor de hoesfoto toch bij zijn roommate aan. 'Ik heb de groep twee foto's voorgelegd. Die met dat roodharige jongetje met zijn tandpasta bleek unaniem favoriet.' 'We zaten al heel dicht tegen de deadline aan toen Maarten de vraag aan Titus stelde', vertelt Jinte Deprez, de andere frontman van Balthazar. 'Een andere fotograferende vriend van ons, Athos Burez, had het coverbeeld van Applause geleverd, het leek ons dus maar fair dat dit keer Titus aan de beurt was', vult hij lachend aan. 'Bovendien was het werk van Titus toen nog betaalbaar, ook een meevaller.' Simoens, die vorige maand nog exposeerde op het International Photographic Art Festival in Zhengzhou, China, werd eerder dit jaar bekroond als meest beloftevolle fotograaf op de Nikon Press Photo Awards, voor een reeks over een opvangcentrum voor slachtoffers van kinderhandel, in Benin. Kinderen, alweer. 'Ik heb drie jaar gewerkt aan drie reeksen over kinderen, ' zegt Simoens, 'waaronder dus Blue, See en ook Los domadores, over een boksschool in Cuba. Voor Mount Song ben ik naar een Chinees kungfuklooster getrokken. Kinderen die weg zijn van huis, dat is de lijn die door de reeksen loopt. De serie in Benin was een opdracht voor Plan Belgium, maar lag uiteraard perfect in lijn met mijn eerdere werk.' De jongen op de hoesfoto van Rats, Jason is zijn naam, vindt Simoens iets 'sterks en kwetsbaars tegelijk' uitstralen, iets waar Deprez hem in bijtreedt: 'De volwassen uitstraling van dat kind past perfect bij de plaat, waarop onze jeugdigheid nog steeds voelbaar is - luister maar naar die overdreven, lang uitgesponnen metaforen -, maar we toch ook matuurder zijn en dieper graven dan op ons debuut. Dat jongetje zit ook in zo'n soort overgang, met zijn rechte rug en frêle schouders die het gewicht van zijn toekomstige zorgen lijken te dragen.' En dan is er uiteraard de rosse haardos van Jason. Ook Devoldere heeft een rossige schijn in de haren, maar dat is volgens de fotograaf toeval: 'Is Maarten ros? Eerder blond, toch? Hij heeft net als die jongen wel een bleke huid, maar bij die gelijkenis heb ik eigenlijk nooit stilgestaan.' Ook Deprez wil zijn collega-frontman niet ros genoemd hebben, maar heeft een andere theorie: 'Rosse haren, dat is iets voor een underdog, en ook de albumtitel zit in die sfeer. Eerlijk, ik vind de hoes van Rats een instantklassieker, al zeg ik het zelf. Alles past perfect bij elkaar, zelfs het lettertype. Het enige wat ik me nog steeds afvraag, is waarom die jongen geen tandenborstel vastheeft.' 'Meestal neem ik mijn foto's net voor of net na het moment dat er iets gebeurt of ontstaat, vandaar', zegt Simoens. Sinds Rats heeft hij geen foto's voor albumhoezen geleverd, al tekende hij wel voor de hoes van We Fucked a Flame into Being, van Warhaus, het soloproject van Maarten Devoldere, dat in september verschijnt. 'Ik heb sinds Rats veel aanvragen gekregen, maar heb ze allemaal afgehouden. Wel ben ik momenteel bezig aan een serie foto's voor de Canvasreeks Radio Gaga. Maffe plaatsen met bijzondere mensen bezoeken, zoiets ligt me wel.' BELGIUM: THE VINYL FRONTIER PT. 2 Uit bij Borgerhoff & Lamberigts, ? 39,95. BELGIUM: THE VINYL FRONTIER - THE EXPOSITION Nog tot 18/9 in Fort Napoleon, Oostende. Info: fortnapoleon.be VOLGENDE WEEK LOVE IS OKAY - EVIL SUPERSTARS door Jonas Boel'Rosse haren, dat is iets voor een underdog. En de albumtitel zat ook al in die sfeer. Alles paste perfect.' Jinte Deprez