‘WAAROM HEBBEN WE HET EIGENLIJK OVER U2?’

JEREMY GREENSPAN (l.) en MATT DIDEMUS.

Veel potten hebben ze nooit gebroken, Jeremy Greenspan en Matt Didemus, oftewel Junior Boys, ondanks vier albums op Domino, soms laaiend enthousiaste reviews én het feit dat ze nu als voorlopers van The xx en James Blake worden gezien. Met hun vijfde, Big Black Coat, komt daar misschien verandering in. Of niet. ‘We kunnen best leven met onze cultstatus.’

De twee Canadezen debuteerden twaalf jaar geleden met Last Exit, een plaat waarop hun gestroomlijnde, met fluwelen synthpop, witte soul en hedendaagse r&b verweven sound vooruitliep op toekomstige trends. Na nog eens drie albums en een break van vijf jaar is er nu Big Black Coat, een met technogeluiden doorspekt soortement van prequel.

JEREMY GREENSPAN: Matt en ik hebben roots in de dancescene, begonnen allebei als dj’s en brachten zelf maxisingles onder verschillende pseudoniemen uit. Later, toen Junior Boys een band werd, gingen we onze tracks meer polijsten. Omdat dat zo hoorde, dachten we. Maar toen ik in 2013 het debuutalbum van Jessy Lanza (Pull My Hair Back, op Hyperdub, nvdr.) producete, vond ik de tracks die ik met haar maakte spannender dan wat we op dat moment met Junior Boys klaarspeelden. We dreigden een flauw afkooksel van onszelf te worden, dus vloog alles de vuilnisbak in en herbegonnen we van nul. Het resultaat is een spontanere, urgentere plaat, met hardere, ruwere geluiden.

Jullie hebben een Achtung Baby gedaan?

GREENSPAN: Net niet. Voor U2 was Achtung Baby een sprong vooruit, van stadionrock naar donkere electronica, van een cowboyhoed naar blitse zonnebrillen. (lacht) Wij hebben een paar stapjes achteruit-gezet. Big Black Coat is veel minder gepimpt dan onze vorige platen, en dat kun je van Achtung Baby niet zeggen. Maar waarom hebben we het eigenlijk over U2?

Mijn fout! Enkele weken geleden publiceerde een Belgische nieuwssite een artikel over Canada als nieuw hipstermekka. ‘Canada is het nieuwe cool’, met als voorbeelden onder meer Drake, The Weeknd, Grimes en Ryan Gosling. Geen vermelding voor Junior Boys.

GREENSPAN:(lacht)No offence taken! Ik zou het zelfs vreemd vinden, mochten we in een lijstje met Drake en Ryan Gosling staan. Ik kan best leven met onze cultstatus, hoor, en dat Canada hip zou zijn, daar heb ik serieuze bedenkingen bij. Canadezen zijn niet bepaald cultureel progressief te noemen. Integendeel, mocht je naar de Canadese radio luisteren, zou je het eerder regressief noemen. (lacht) Canada is een behoorlijk conservatief land. Niet naar Noord-Amerikaanse, politieke maatstaven – religie, wapens en abortus zijn geen thema’s bij ons – maar wel maatschappelijk.

Doet de nieuwe, jonge premier Justin Trudeau er dan geen frisse wind waaien?

GREENSPAN: Dat hij eerst cannabis legaliseert, dan praten we verder. (lacht) Nogmaals, erg grote verschillen zijn er niet tussen de traditionele partijen in Canada, ik zie niet meteen grote omwentelingen ontstaan. Wat ik wel verfrissend vind, is Trudeaus houding tegenover vluchtelingen en de inheemse minderheden in Canada. Ik gun hem gerust het voordeel van de twijfel, lang is hij nog niet aan de macht.

Junior Boys hebben als thuisbasis niet Montreal of Vancouver, maar het veel minder bekende Hamilton. Misschien worden jullie daarom vaak over het hoofd gezien?

GREENSPAN: Hamilton heeft niet de allure van Montreal of Vancouver, maar er is wel degelijk een scene aanwezig, hoor. Detroit techno en house floreren er al sinds de jaren negentig. En het is uit die scene dat wij en onze goede vriend Dan Snaith van Caribou komen. Als er trouwens één naam écht ontbreekt in dat lijstje van daarnet is het wel Caribou.

Hij heeft zowaar een Grammy-nominatie op zak voor zijn album Our Love. Junior Boys is ook één keer genomineerd. Het is te zeggen, technoproducer Carl Craig werd genomineerd in 2008 voor zijn remix van jullie track Like a Child. Zou Junior Boys een andere groep zijn als hij die Grammy toen mee naar huis had genomen?

GREENSPAN: Of we bekender of succesvoller zouden zijn, bedoel je? Dat denk ik niet, nee. Weet je nog wie wél won in 2008?

Euhm, neen.

GREENSPAN: Dat bedoel ik. (lacht)

Junior Boys verwerkte al hedendaagse r&b-invloeden in zijn muziek lang voor artiesten als The xx, How to Dress Well en James Blake dat deden. Daardoor worden jullie als voorlopers van de indie-r&b bestempeld. Akkoord?

GREENSPAN: Ach, vakjes en titels interesseren me niet. Wat ik met zekerheid kan zeggen, is dat ik absoluut geen r&b probeer te maken. Maar van alle muziek waar ik naar luister, is hedendaagse r&b – momenteel artiesten als Trey Songz en Jeremih – de ‘nieuwe’ muziek waar ik het meest van hou. Die invloed heeft dus effectief van in het begin onze muziek geïnfecteerd.

Hou je ook van George Michael? Telkens ik M&P hoor, track vijf op het nieuwe album, moet ik aan hem denken.

GREENSPAN: Het zal mijn manier van zingen zijn, met veel lucht. (denkt)Everything She Wants van Wham! vind ik wel een goede song, en Careless Whisper is uiteraard een klassieker. Maar in het departement blue-eyed soul heb ik meer affiniteit met de vaak onderschatte Robert Palmer dan met George Michael.

‘Everybody wants to be in your big black coat’, zing je in de titeltrack. Wat bedoel je daarmee?

GREENSPAN: Dat het fucking koud is in Canada, en een dikke jas geen overbodige luxe is, tiens!

‘Everybody wants to have your style’ is de volgende zin.

GREENSPAN: Oké, ja, het is een metafoor, en die zin klonk gewoon goed. (lacht) Ik had voor de allereerste keer in mijn leven een dure, zwarte winterjas gekocht, en was zo fier als een gieter. Tot ik merkte dat alle daklozen in Hamilton met een soortgelijke jas rondlopen. Moraal: dure jas of geen dure jas, in de sneeuw, de hagel en de ijzel ziet iedereen er even verkleumd uit.

BIG BLACK COAT

Uit via City Slang. Op 1/3 concerteren Junior Boys en Jessy Lanza in de Botanique in Brussel. Alle info: botanique.be

DOOR JONAS BOEL

Jeremy Greenspan ‘DAT JE AAN WHAM MOET DENKEN, KOMT ALLICHT DOOR MIJN MANIER VAN ZINGEN, MAAR IK HEB MEER AFFINITEIT MET ROBERT PALMER.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content