VRAAG HET AAN VINCENT BYLOO

Weet je wat ik nog eens mooie, ontroerende televisie vind? Lieve Blancquaert die in Wedding Day koppels portretteert die in het huwelijksbootje stappen. Kan de VRT niet meer van dat soort programma’s maken?

Mick Balsacarre, Gent

– Groot gelijk, Mick. Waarom zou Lieve Blancquaert haar fotocollectie reserveren voor saaie diavoorstellingen tijdens kaas- en wijnavonden als ze er evengoed een reeks indringende televisieprogramma’s rond kan bouwen? Ze bewees het eerder al met Birth Day, de reportagereeks waarin ze meekeek tussen de benen van bevallende vrouwen. Laat je volgen door een cameraploeg, stel op het juiste moment de juiste vragen – meestal ‘Allez, vertel ne keer’ – en een ordinaire fotoshoot wordt plots een aangrijpende human-interestreportage. En inderdaad, het hoeft niet te eindigen bij Birth Day en Wedding Day. Er vallen nog zovéél belangrijke gebeurtenissen te documenteren, de mogelijkheden zijn eindeloos. Verwacht je binnenkort aan een reportagereeks over de eerste schooldag, de eerste kus, de ontmaagding, de vechtscheiding, het tweede huwelijk, de pensionering, de verhuis naar het woon- en zorgcentrum en – taboes zijn er om doorbroken te worden – de laatste rit naar het knekelhuis. Er is waarlijk geen dag in een mensenleven die je níét kunt vangen in slecht gekadreerde en onderbelichte foto’s. Dus schrijf maar op: Lieve Blancquaert staat aan de wieg van de eerste echte franchise uit de Vlaamse tv-geschiedenis. Waar blijft die Gouden Roos?

Ik las in Rolling Stone dat A Tribe Called Quest nooit een cent verdiend heeft aan hun nummer Can I Kick It omdat Lou Reed alle rechten kreeg in ruil voor een sample uit Walk on the Wild Side. Kan dat zomaar?

Frederik Roelants, Eeklo

– Natuurlijk kan dat, Frederik. Over het gebruik van die sample hebben A Tribe Called Quest en ome Lou een gentleman’s agreement ondertekend, en dan moeten Phife en co. achteraf niet komen zeuren dat ze zich hebben laten rollen. Veel minder fortuinlijk is het de jongens van The Verve vergaan. Zij hebben de componist van het Stones-nummer The Last Time netjes betaald voor de sample in Bittersweet Symphony, maar mochten na een proces van Stones-manager Allen Klein alsnog alle rechten afstaan. Of neem dEUS. Zij waren bij hun eerste plaat zo jong en onbezonnen dat ze ‘vergaten’ om toestemming te vragen voor een sample uit Zappa’s Little Umbrella’s in het nummer W.C.S. Maar zie: de Zappa Family Trust kwam erop uit en verwierf de volledige rechten op Barmans song, inclusief zijn zelfgeschreven tekst. Diefstal in de muziek blijft zelden onopgemerkt. Je kunt je afvragen of het toeval is dat Zornik zich plots op de drankenmarkt waagt met een merk van zelfgestookte gin, net nu de gasten van Muse zo vaak ons land aandoen.

Q-music begint toch wel héél hard op Studio Brussel te lijken. Ze kopen Sam De Bruyn over, beginnen ineens Arctic Monkeys te draaien en kopiëren schaamteloos verzoekrubriek ‘De collega’s’ uit Music@Work. Trouwens, met die rodeneuzenactie apen ze ook nog eens Music for Life na.

Jean Van Besien, Dendermonde

– Je overdrijft, Jean. Die rodeneuzenactie hebben ze gepikt van de BBC.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content