1 Waarom heeft het zo lang geduurd om het verhaal van Jonas Fink te vertellen?
...

1 Waarom heeft het zo lang geduurd om het verhaal van Jonas Fink te vertellen? Vittorio Giardino: Ik heb natuurlijk ondertussen ook andere dingen gedaan. De vraag is dus eigenlijk: waarom heb ik Jonas Fink lang terzijde geschoven? Ik ben met dit verhaal begonnen na de val van de Berlijnse Muur. Ik wilde absoluut iets vertellen wat zich vóór die val had afgespeeld en wat die in zekere zin mee veroorzaakt had. Maar voordat ik het kon afmaken, brak de burgeroorlog in ex-Joegoslavië uit. Ik had al jaren het plan om iets over een burgeroorlog te maken, en ik ben toen aan de trilogie No pasarán in de serie Max Fridman begonnen. Ik heb daar zoals altijd alle tijd aan besteed die ik nodig achtte. Daarna pas ben ik teruggekeerd naar Jonas Fink. Het personage, samen met zijn drie grote liefdes, en de lezers waren er gelukkig nog. Ze hebben op me gewacht. Ik ben zelf vooral blij dat ik het verhaal nog heb kunnen afmaken en dat ik er vandaag nog ben. Er is een moment geweest waarop ik serieus twijfelde of ik nog wel de gelegenheid zou krijgen om Jonas Fink af te ronden. 2 Jonas Fink speelt zich af in Praag, maar het decor is geen typische toeristische rondleiding. Bewust? Giardino: Wat meespeelt, is mijn oude gewoonte, al van voordat ik strips tekende, om een stad helemaal te verkennen, ook de minder toeristische buitenwijken. Zo schuim ik graag de voedselmarkten af, want dat maakt het voor mij concreet om er te wonen. Ik heb dus niet het meest luxueuze deel van de stad getoond. Bovendien heb ik proberen te tonen hoe Praag door de jaren veranderd is. Ik ben er onlangs nog geweest. Het centrum is compleet veranderd, maar de buitenwijken zijn niet rijker geworden. Ze zijn dus nog zoals vroeger. Het huis waar ik Jonas Fink heb laten wonen, was nog helemaal hetzelfde. 3 Is het einde van Jonas Fink niet pessimistisch over de menselijke aard? Giardino: Ik denk niet dat mijn werk pessimistisch is, maar ik doe twee dingen met opzet. Mijn hoofdrolspelers mogen niet honderd procent sympathiek zijn. Dat zou onrealistisch zijn. Iedereen heeft fouten. Fink gedraagt zich niet zo fijnzinnig met vrouwen, maar veel mannen kunnen zich misschien in zijn houding herkennen, ikzelf inbegrepen trouwens. Niet dat ik iets fout doe, hoor. Ik ben alleen onkuis in mijn gedachten. Een tweede element in dit boek is dat de tijd ongenadig voortmaalt. Het moment waarop je reageert op iets wat gebeurt, is heel belangrijk. Wanneer Jonas terugkomt naar Praag, is het te laat om wat dan ook te veranderen.