Larcenet
...

Larcenet Oog&Blik & De Bezige Bij, 204 blz., euro24,9 Manu Larcenet roept extreme reacties op: hij heeft even fervente voor- als tegenstanders. Vreemd genoeg behoort ondergetekende tot de twee kampen tegelijk. De eerste delen van De dagelijkse worsteling behoren nog steeds tot onze canon van de 21e eeuw, maar met Blast begaat Larcenet de fout van veel auteurs die graag gezien willen worden: hij laat hetzelfde trucje zien, al stelt hij hier en daar zijn aanpak bij zodat hij niet hoeft te zien dat hij zichzelf herhaalt. De dagelijkse worsteling werd een enorme hit omdat Larcenet zijn hoofdpersonage liet stilstaan bij definiërende momenten uit een mensenleven: van een vader die een einde aan zijn leven maakt tot de verscheurende artistieke keuzes van een kunstenaar. Het gaf zijn strip een zelden geziene emotionele intensiteit. Bovendien werd die nog versterkt door enkele goed getimede stijlwisselingen, waarbij Larcenet kon laten zien dat hij niet alleen karikaturale poppetjes kan tekenen. Blast ziet er op het eerste gezicht helemaal anders uit, aangezien Larcenet op boekformaat is overgestapt en in zwart-wit tekent. Een erg dikke man is opgepakt door de politie voor een gewelddadige misdaad. Tijdens het verhoor wil de gestoorde dikzak zijn hele levensverhaal kwijt. De rechercheurs laten hem begaan in de hoop zo ook bekentenissen los te krijgen. De opgepakte man vertelt over de blasts die hij opzocht: existentiële ervaringen die opgewekt kunnen worden door een sterke emotionele schok (het overlijden van zijn vader) of door een roes (alcohol en chocoladerepen). Onder invloed van zo'n ervaring had hij zijn geregelde leven opgegeven voor een zwerversbestaan, tot zijn kwakkelende gezondheid hem weer naar de reguliere wereld stuurde. Larcenet duikt in de vervormde psyche van een underdog, maar de strip doet erg artificieel aan, van de vet-hatende rechercheurs tot de geforceerde verhoordialogen. In Blast verliest Larcenet net wat De dagelijkse worsteling in de eerste boeken zo sterk maakte: de geloofwaardigheid van het geportretteerde leven en de bijbehorende dialogen. Gert Meesters