In de Album100 moeten jaar na jaar steeds meer onverslijtbaar geachte albums wijken voor nieuw, jong geweld. is nostalgie niet aan de luisteraars van Studio Brussel besteed, of Kent de jeugd zijn klassiekers niet meer? De proef op de som, met tien albums die eigenlijk nooit in de lijst der lijsten zouden mogen ontbreken.

ALBUM 100: donderdag 20/5 – 14.00 op studio brussel.

Bruce Springsteen The River

1980

Ranking: 137

Waarom hij in de Album100 zou moeten Een dubbelelpee als psychologische studie. The Boss behandelt alle facetten van relaties tussen man en vrouw en vader en zoon ( Independence Day). Hij beheerst zijn kunst volledig op songs als The River, Point Blank en Stolen Car. Zelfs die hard-punk kon Springsteen destijds best pruimen – Hungry Heart schreef hij overigens met de Ramones in gedachten. Let op de kristalheldere gitaren. De les: passie heeft niets met hardheid te maken.

Waarom hij er dan toch niet in staat.

Springsteen zou een Amerikaanse patriot zijn – in deze tijden een scheldwoord – en enkel liedjes over auto’s schrijven. Fout: hij zingt over de ménsen in die wagens. Dat Born To Run wél de Album100 haalt, komt omdat het door het titelnummer meer tot de verbeelding spreekt.

Paul Simon Graceland

1986

Ranking: 148

Waarom hij in de Album100 zou moeten

In een tijd waarin een culturele boycot tegen Zuid-Afrika gold, bestond de kleine New Yorker het om in Johannesburg een plaat met plaatselijke muzikanten op te nemen. Daarbij verloochende hij zichzelf allerminst. De sterke teksten zijn vintage Paul Simon û ‘ losing love is like a window in your heart/everybody sees you’re blown apart‘ û, maar de muziek swingt. Zodoende werd Simon een voortrekker van de wereldmuziek.

Waarom hij er dan toch niet in staat

Na Graceland is Simon wat in de vergetelheid gesukkeld. Hij heeft niets meer kunnen voortbrengen met dezelfde weerklank. Zijn grootste recente stunt was de zoveelste reünie met Art Garfunkel, iets waar enkel overjaarse hippies warm voor lopen.

Bob Dylan Blood On The Tracks

1975

Ranking: 153

Waarom hij in de Album100 zou moeten Omdat dit het ultieme break-up-album is. Dylan verliet zijn vrouw, likte zijn wonden en puurde in amper vier dagen een plaat uit zijn pijn. Ze bracht eerherstel na een creatief dipje. If You See Her Say Hello, Tangled Up In Blue…, de titels zeggen genoeg: het doodbloeden van een huwelijk is nooit eerder zo treffend geschetst, al zinde het Dylan niet dat alle songs door de critici in het licht van zijn privé-turbulenties werden gezien. ‘Ik wenste dat ze zoiets eerst bij me zouden natrekken voor ze het publiceerden.’ Mogen we even je nummer, Bob?

Waarom hij er dan toch niet in staat

Dit album is de bijbel voor mensen als Kris De Bruyne, Patrick Riguelle en Wigbert. Voor veertigers en vijftigers dus, en die generatie heeft niet meteen massaal voor deze Album100 gestemd.

Led Zeppelin Led Zeppelin IV

1971

Ranking: 154

Waarom hij in de Album100 zou moeten Led Zeppelin is, samen met Black Sabbath, verantwoordelijk voor de conceptie van de hardrock. Maar er was ook dat andere trekje van dit Brits gezelschap: het gegoochel met middeleeuwse symbolen (sla er het artwork op na). Met alle vier de muzikanten blakend van zelfvertrouwen en in bloedvorm, vindt de groep op zijn vierde album de juiste synthese tussen de genres die hen intrigeren: de heavy bluesrock en de Engelse folk, met Stairway To Heaven als orgelpunt waar die twee pijlers mooi samenkomen.

Waarom hij er dan toch niet in staat

Iedereen kent Stairway To Heaven, dat klopt. Maar doe de test: vraag op straat aan passanten op welk Led Zeppelin-album dit monument stond.

Talking Heads Remain In Light

1980

Ranking: 200

Waarom hij in de Album100 zou moeten Op Remain In Light vonden producer Brian Eno en bandleider David Byrne elkaar. De twee boegbeelden van de art-rock brachten een huwelijk tot stand tussen atmosferische synthesizertovenarij en polyritmes, ontleend aan afro en P-funk. Bijna 25 jaar later klinkt de plaat onverminderd verkwikkend en uiterst origineel. Naast hit Once In A Lifetime zijn ook Listening Wind, Houses In Motion en Crosseyed And Painless killersongs.

Waarom hij er dan toch niet in staat

Het is al van 1988 geleden dat Talking Heads een stille dood stierven. Sindsdien is opperhoofd Byrne heel andere richtingen uit gezwenkt. Je kan het mensen die niet in de jaren ’80 zijn opgegroeid dan ook niet kwalijk nemen dat ze dit als iets uit een ver verleden beschouwen.

Neil Young After The Goldrush

1970

Ranking: 206

Waarom hij in de Album100 zou moeten Op zijn derde langspeler was Neil Young volgroeid als singer-songwriter. In de donkere maar hoopvolle toon van de songs zit de tijdsgeest anno 1970 vervat. Hij rockt melodieus in When You Dance I Can Really Love en Southern Man, maar toch zijn het vooral de akoestische ballads, met die typisch trillende falsetto, die de aandacht trekken, hem tot een ster katapulteren en van After the Gold Rush een van de ultieme singer-songwriteralbums ooit maken.

Waarom hij er dan toch niet in staat

Only Love Can Break Your Heart – een van de weinige échte hits die hij scoorde – is tot een kampvuurliedje gedegradeerd. Young staat nu bekend als de grootvader van de grunge, en die kant is op dit album iets te weinig belicht.

Michael Jackson Thriller

1982

Ranking: 217

Waarom hij in de Album100 zou moeten Zeven van de negen tracks haalden de hitparade. Geen wonder dat dit album nog altijd als het best verkochte ooit te boek staat. Als iemand dé perfecte popsong heeft gepend, dan moet het Michael Jackson zijn. We hebben het uiteraard over Billie Jean, waarop hij de stalkster van antwoord dient die hem aanduidde als de vader van haar twee kinderen. Net als Prince lokte Jackson heel wat blanke rockfans naar de zwarte muziek: ook geen geringe verdienste.

Waarom hij er dan toch niet in staat

Wacko Jacko is een karikatuur geworden die enkel nog om de verkeerde redenen in het nieuws komt. Het is evident dat je bijna zou vergeten dat die man nog muziek maakt, laat staan dat je van de daken zou schreeuwen dat hij een genie is en dat je nog altijd naar Thriller luistert.

Queen A Night At The Opera

1975

Ranking: 218

Waarom hij in de Album100 zou moeten Zo’n zanger als Freddie Mercury maken ze tegenwoordig niet meer. Hij kon zowel harde rock als musical aan, wat hij op deze plaat dan ook ten overvloede bewijst. Als je beseft dat zelfs de entou- rage van Queen fluisterde dat Bohemian Rhapsody te lang en te onconventioneel was om op de radio te komen, dan kan je enkel bewondering opbrengen voor de manier waarop de groep het been stijf hield. Dit is schaamteloos ambitieuze architectuur, meticuleus gemetseld.

Waarom hij er dan toch niet in staat

Aanhangers van The Darkness zullen argumenteren: waarom die degelijke, oude auto nog gebruiken als je in je garage een glimmende retrokar hebt staan? Wie verklapt hen dat die blitse wagen eigenlijk tweedehands is?

The Beatles Rubber Soul

1965

Ranking: 227

Waarom hij in de Album100 zou moeten Tot dan waren The Beatles een singlesgroep, maar deze keer waren ze erop uit een album te maken dat stond als een herenhuis. Drive My Car, met soul fundament, is weliswaar nog onversneden pop, maar elders legt de groep de basis voor hun grensverleggende studiowerk. De plaat is een foutloos parcours met paradepaardjes als Nowhere Man en In My Life en het ontluikende genie van John Lennon in Norwegian Wood (met voor het eerst een sitar) en Girl. Bovendien wordt met If I Needed Someone de emancipatie van George Harrison ingeluid.

Waarom hij er dan toch niet in staat

Rubber Soul geniet onterecht, net als het daarop volgende Revolver overigens, minder aanzien dan het psychedelische Sgt. Pepper’s, dat bijna mythische proporties heeft aangenomen.

Iggy Pop Lust For Life

1977

Ranking: 228

Waarom hij in de Album100 zou moeten De wildeman glimlacht op de hoes. De plaat staat dan ook in het teken van de overlevingsdrang van Iggy Pop, die na een donkere periode David Bowie volgde naar Berlijn om daar te herbronnen. De solide ritmesectie van de gebroeders Sales (later door Bowie geadopteerd in Tin Machine) geeft het album een rudimentaire power, waarin opzwepende Motown soul schuilt. Op fuiven laten Lust For Life en The Passenger gegarandeerd de dansvloer vollopen.

Waarom hij er dan toch niet in staat

To be frankly, dat is een absoluut raadsel. Misschien moeten hedendaagse bands als Green Day en Blink 182 (die Pop een handje hielpen op zijn jongste cd Skull Ring) nóg harder roepen dat dit rock-‘n-roll beest de grote aanstoker is geweest van de punk.

Door Peter Van Dyck.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content