‘VANDAAG ZOU TITANIC VIRTUEEL ZIJN’

James Cameron pakt uit met een driedimensionale blu-rayversie van Titanic. Wij spraken de maker van de duurste films aller tijden in Belfast, op de plek waar de echte Titanic gebouwd werd. ‘Go big or go home.’

Nooit heeft een regisseur met slechts een handvol films de kassa’s zo luid doen rinkelen. Zijn met elf Oscars bekroonde rampenmastodont Titanic was jarenlang de boxofficekampioen aller tijden, met een kostenplaatje van 200 miljoen dollar en een opbrengst van maar liefst 1,8 miljard dollar. Tot Cameron in 2009 dat record eigenhandig tot zinken bracht met Avatar, een nóg ambitieuzer avontuur. Naar goede gewoonte kostte de prent stukken van mensen (meer dan 300 miljoen dollar, alwéér de duurste film ooit), maar Cameron bleek andermaal elke geïnvesteerde stuiver meer dan waard. Avatar staat ook te boek als de eerste blockbuster in digitale 3D.

Eigenlijk had Cameron Titanic altijd al in 3D willen maken. Maar anno 1997 liet de technologie dat nog niet toe, dus legde hij zich later een titanenwerk op: de film frame per frame digitaliseren voor een volwaardige 3D-transfer. ‘Ik bracht iedere week vijf uur door in de montagestudio, om elke scène minutieus door te nemen. Als je een 2D-film wilt omzetten naar 3D, móet het perfect zijn’, aldus Hollywoods meest notoire techneut.

Je hebt je altijd uitgesproken tégen het omzetten van 2D naar 3D. En nu doe je het zelf. Druist dat niet in tegen je principes?

JAMES CAMERON: Ik ben er nog altijd even hard tegen, behalve voor Titanic.(lacht) We hebben echt geprobeerd de illusie te wekken dat we de film oorspronkelijk in 3D hebben opgenomen. We hebben enorm veel tijd en geld gespendeerd aan het creëren en toevoegen van diepte-effecten. We paid the extra money, we went the extra mile, en dat werpt volgens mij zijn vruchten af. Titanic 3D is een van de, zo niet de beste conversie die momenteel op de 3D-markt te vinden is.

Wat is er dan verkeerd aan die andere 3D-conversies?

CAMERON: Dat regisseurs geen flauw benul hebben van hoe 3D werkt. Ze rammen het erdoor tijdens de postproductie, en denken dat alles in zes weken opgelost is. Ik blijf studio’s erop attent maken dat dat niet de juiste manier is om 3D te maken, maar ze willen niet luisteren en blijven maar rotzooi afleveren. Zo nu en dan draaien goeie, zelfverzekerde cineasten als Martin Scorsese en Ang Lee met 3D-camera’s. Zij verheffen de techniek tot kunst. Scorsese’s Hugo is gewoon adembenemend. Life of Pi (van Lee, nvdr.) is nog niet uit, maar ik heb er een stukje van gezien: hallucinant! Mijn standpunt is duidelijk: wie vandaag een 3D-film wil maken, móet in 3D draaien. Een conversie naar 3D, nadat de film in 2D is opgenomen, is voor mij hetzelfde als een zwart-witfilm draaien en er nadien kleur aan toevoegen.

De meningen over Titanic 3D zijn verdeeld. Sommigen prijzen hoe je diepte toevoegt aan de schipbreukscènes en intieme momenten tastbaar maakt, anderen schilderen de hele onderneming af als een staaltje hypocriete commercie. Ondanks je warme pleidooien is nog niet iedereen ervan overtuigd dat de techniek een meerwaarde biedt. Zo is er het probleem met de helderheid…

CAMERON: Sommige mensen zijn er ook nog altijd niet van overtuigd dat de aarde rond is! Het is klaar en duidelijk dat de 3D-markt ieder jaar exponentieel groter wordt. Het aantal filmtitels en 3D-schermen neemt proportioneel toe. Ook de tv-zenders en de elektronicagiganten zullen een stap vooruit moeten zetten en meer aan 3D-programmering doen. Critici hebben gelijk als ze stellen dat de technologie nog beter moet en dat de helderheid van het beeld geoptimaliseerd moet worden. Er zijn nog steeds technische mankementen. Zo moeten we van dat brilletje af. Maar dat zal nog twee tot vier jaar duren.

O IRONIE: CAMERON BRENGT NU MET Titanic 3D een digitale update van een film die beschouwd werd als een van de laatste epics die nog met ambachtelijke special effects – lees: échte sets en échte watereffecten – gemaakt werden. En toch zou hij hem nu anders hebben gemaakt, zegt hij.

CAMERON: Mocht ik Titanic vandaag draaien, zou ik niet meer het halve schip nabouwen, enkel wat kleinere setstukken geïntegreerd in één grote cgi-set. Ik zou ook geen massa figuranten meer opvoeren; we zouden hen gewoon met sensoren beplakken en voor een groen scherm plaatsen. Vandaag is dat de norm, maar vijftien jaar geleden hadden we daar gewoon de middelen niet voor.

Verliezen films op die manier niet al hun ouderwetse charme?

CAMERON: Misschien bedot ik mezelf, maar ik denk niet dat de charme van Avatar te lijden had onder het feit dat hij voor 60 procent uit cgi bestaat. Als we een zonsondergang maakten, zorgden we ervoor dat die er zo realistisch mogelijk uitzag. We zouden hetzelfde hebben gedaan met Titanic. Zolang het spel tussen de acteurs op de voorgrond zijn emotionele waarde heeft, speelt het geen rol welke technieken je hanteert om een grootschalige film in elkaar te steken.

FEIT IS DAT OOK DE HUIDIGE GENERATIE toeschouwers bereid is een eersteklasticket te betalen om het hyperpopulaire Romeo & Julia-verhaal aan boord van de gedoemde oceaanstomer te herbeleven. Precies vijftien jaar nadat Titanic aan zijn zegetocht begon, en exact een eeuw na de echte scheepsramp, heeft Titanic 3D wereldwijd al 2 miljoen dollar in het laatje gebracht.

Je bent ondertussen 33 keer naar het wrak van de Titanic geweest. In totaal heb je er zelfs meer tijd doorgebracht dan de kapitein zelf. Ben je nu eindelijk klaar met de Titanic?

CAMERON: Neen. In 2005 ging ik zogezegd voor de allerlaatste keer. Alleen wilde niemand mij geloven. En om eerlijk te zijn, ik was er zelf ook niet helemaal van overtuigd. Afgelopen april heb ik met het idee gespeeld om nog eens een soort herdenkingsduik te maken, maar ik wilde niet het risico lopen met mijn onderzeeër tegen een ijsberg aan te knallen. (grijnst)

TUSSEN TITANIC EN AVATAR HAD DE 3D-profeet een monsterpauze van twaalf jaar ingelast, wachtend tot de technologie rijp was voor zijn megalomane opzet. In die tussentijd ging hij helemaal loos met de allernieuwste technische snufjes. In zijn hoofdkwartier in Los Angeles liet hij een gloednieuwe performance-capture studio en fusioncamera’s ontwikkelen, waardoor driedimensionale liveaction en fotorealistische cgi in 3D organisch in elkaar vloeien. Cameron gaat er prat op dat de digitale creaturen uit het fluorescerende Avatar-universum er zo realistisch uitzien dat je ze nauwelijks van echte levende wezens kunt onderscheiden.

Waar komt je obsessie met technologie eigenlijk vandaan?

CAMERON: Die is er altijd geweest. Ik vraag mijn achtjarige zoon toch ook niet waarom hij van Lego houdt. Ik denk gewoon dat het kind in mij nooit verloren is gegaan. Visuele effecten hebben altijd een rol gespeeld in mijn films, maar ik ben zelf pas met de technologie beginnen te spelen toen ik in 1992 Digital Domain oprichtte (de productiefirma die onder meer Star Trek, The Curious Case of Benjamin Button en Avatar in een blits cgi-jasje stak, nvdr.). Veel heeft ook te maken met mijn drang om de kijker te trakteren op een spectaculaire show. Vergelijk het met een goochelaar die voortdurend op zoek is naar nieuwe trucs.

ALS ZOON VAN EEN CANADESE INGENIEUR had Cameron al van kindsbeen af een zwak voor ufo’s, raketten, robotten en andere grensverleggende machinerie. In het onderwaterspektakel The Abyss (1989) voerde hij voor het eerst een digitaal gerenderde waterkolom op. Ook de uit vloeibaar metaal opgetrokken nemesis uit het actievehikel Terminator 2 (1991) was een staaltje visueel vernuft. De Cameron van vandaag is alweer druk in de weer met het neerpennen van de twee onvermijdelijke Avatar-sequels, en daarnaast plant hij nog een film die zich zal afspelen tegen de achtergrond van de atoombom op Hiroshima.

Heb je er nooit aan gedacht om eens een kleinschalige film te draaien, zonder al dat pionieren en die astronomische budgetten?

CAMERON: Die vraag krijg ik al 25 jaar. Vroeger zou ik gezegd hebben: ach ja, waarom niet? Vandaag is mijn antwoord simpelweg: go big or go home! Vergelijk het met Michael Jordan die uitgejoeld werd omdat hij plots honkbal ging doen. Blijf toch bij wat je doet. Let wel, in elk van mijn films klopt een romantisch hart en trillen emoties. De kleine, intieme momenten tussen twee acteurs vind ik minstens zo belangrijk als de grote actiescènes.

Slotvraag: straks zijn er presidentsverkiezingen in de VS. Wie van je filmcollega’s heeft je zegen: Clint Eastwood, die de Republikeinen steunt, of George Clooney, die nog steeds achter Obama staat?

CAMERON: Ik ben een Canadees, dus ik hoef niet te kiezen. (lacht) Om eerlijk te zijn: ik vind zowel de Republikeinen als de Democraten fucking waardeloze idioten. Ze doen uitgebreid niets aan de grote problemen van vandaag. Ik bedoel: een thema als de klimaatverandering wordt niet eens verméld, niet in de campagne van de Republikeinen en niet in die van de Democraten. Zo lang politici hun handen niet uit de mouwen steken en zich weer als leiders gaan gedragen, geef ik mijn stem aan niemand.

TITANIC

UIT BIJ 20TH CENTURY FOX HOME ENTERTAINMENT.

DOOR ANDREAS ILEGEMS

JAMES CAMERON ‘IK BEN NOG ALTIJD EVEN HARD TEGEN HET OMZETTEN VAN 2D IN 3D, BEHALVE VOOR TITANIC.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content