20th Century Fox Home Entertainment (Uit op 10/12)
...

20th Century Fox Home Entertainment (Uit op 10/12) Columbia û Tristar Home Entertainment (Uit op 27/11) Warner Home Video (Uit op 12/11) A-Film (Uit op 20/11) Warner Home Video (Uit op 12/11) Extra op www.focusknack.be ONZE DVD-SPECIAL VAN 2001.Film: Tenzij u net als de personages boven de dampkring dwarrelt, behoeft het Alien-vierluik allang geen introductie meer. Deze vier sciencefictionthrillers - respectievelijk geregisseerd door Ridley Scott, James Cameron, David Fincher en Jean-Pierre Jeunet - bleken immers zowel kritische als commerciële voltreffers. Vier episodes lang volgen we het wel en wee van ruimtereizigster Ripley, een kaalgeschoren Sigourney Weaver, die met bokkig fanatisme wordt gestalkt door een bloeddorstig ruimtegedrocht. Kortom: intergalactische horreurs en superbe ruimtesuspense bij de vleet. Extra's: In de negendelige boxset van 20th Century Fox komt zelfs de fanatiekste fan meer te weten over all things alien dan hij ooit had kunnen bevroeden. De extra's klokken af op een kloeke 33 uur, gulzig verspreid over een duizelingwekkend aantal documentaires, trailers, featurettes, fotogalerijen, verwijderde scènes en commentaartracks. Elke film is vergezeld van een tjokvolle bonusschijf, en alles mondt uit bij een samenvattende bonusdisk die nogmaals inzoomt op de uiterst succesvolle Alien-franchise. Hoogtepunten uit de extra's bij Alien (1979) - dat zowel in originele versie als in director's cut te bewonderen valt - zijn de audiocommentaren door regisseur en cast, en de aandacht voor de invloedrijke production design, geïnspireerd op het betere fallus-, slijm- en gruwelwerk van kunstenaar H.R. Giger. Van de bonusschijf bij Aliens (1986) onthouden we vooral de blik op Camerons originele portfolio, de featurettes rond de sets in de Pinewood Studios en de uitleg bij de talloze special effects. Bij Alien3 (1992) vallen de documenten over het scherp schaven van het scenario en over de organische symbiose tussen muziek, montage en geluid op, maar springt vooral de afwezigheid van Fincher in het oog. Voor Alien Resurrection (1997) tenslotte - beslist de minste aflevering - zijn de extra's in hoofdzaak gewijd aan een minutieuze reconstructie van het ganse productieproces. Onze lofzang eindigt met de noot dat elke bonusschijf keurig wordt opgedeeld in een Pre-Production, Production én Post-production luik, waarmee nogmaals wordt geïllustreerd hoeveel manuren er wel niet achter elke seconde film schuilen. Film: Vooraleer in Californië het duistere era van Conan The Republican aanbrak, triomfeerde Schwarzenegger een laatste keer met de derde, afwisselend adrenaline en oneliners spuwende aflevering uit de Terminator-saga. Jonathan Mostow verving James Cameron - geestelijke vader van de vechtmachine die zich vanuit de B-cinema in de main- stream wist te beuken - in de regisseursstoel. Gelukkig met verve. Zo weet Mostow megalomane actie, apocalyptische dreiging en lijpe ironie samen te smelten tot een actieprent die even robuust oogt als de borstpartij van Schwarzenegger. Extra's: Van de twee commentaartracks die deze knallende actiefilm begeleiden, loont enkel die van Mostow de moeite waard, tenzij je kickt op het gegiechel van Claine Danes of de verkooppraatjes van Schwarzenegger, die tot in den treure onderstreept hoe fantastisch iedereen wel is. Een gehaaid politicus. Ook de featurette op de bonusdisk biedt weinig meer dan een lange videoclip waartussen snel wat soundbites (korte interviews met cast en crew) werden gepleurd. Ook de korte making of's over het gelijknamige videospelletje, de tot cultstatus verheven attributen, de speelgoedfiguurtjes en de vluchtige blik door het storyboard kunnen wat ons betreft met de fast-forwardknop in de aanslag worden bekeken. Heel wat boeiender is gelukkig de uitgebreide documentaire T3: Visual Effects Lab, goed voor ruim zestig minuten revelerende info over de synergie tussen de prothetische make-up, de animatronische poppentechnologie én de hypergeavanceerde CG-effecten waaruit Terminator is opgetrokken. De ragfijne analyse van de digitale effecten uit de ILM-fabriek, de kraakheldere uitleg van visual effects-goeroe Stan Winston én het interactieve luikje waarbij u enkele scènes zelf in en uit kunt kleden, maken duidelijk dat achter het anabole sloopwerk een gigantisch kapitaal aan technisch vernuft schuilt. Zo spendeerde ILM ruim tien maanden aan de gender-transformatie van de Terminatrix, een scène die in de film amper twintig seconden duurt. Geen wonder dat de kosten van deze monsterproductie opliepen tot een haast obscene 130 miljoen dollar. Het droge commentaar van Mostow: 'Technisch hebben we stilaan het punt bereikt dat alles in film kan worden gerealiseerd. Tenminste, als je er zakken vol geld voor over hebt.' Film: In 1942 katapulteerde Humphrey Bogart zich met cynische zwier de geschiedenis in als de in whisky gelooide eigenaar van Rick's Café. Zijn bitterheid smelt echter als hij zijn ouwe vlam - een geweldige Ingrid Bergman - ontmoet in Casablanca, waar beiden schuilen voor de nazi's. Wat volgt, is superieur melodrama met een handvol scènes die sindsdien op het collectieve netvlies staan gebrand. Extra's: Vijftig jaar na de oorspronkelijke release pakt Warner uit met een gloednieuwe digitale transfer van deze evergreen. Bogart en Bergman flaneren dan ook gracieus en gekweld over het witte doek zonder dat het minste stofje oplicht. Bovendien liet Warner ook twee nieuwe commentaartracks inspreken. De eerste door Roger Ebert, 's werelds beroemdste filmcriticus. De andere door Rudy Behlmer, de erudiete filmhistoricus die eerder al het boek Inside Warner Bros: 1935-1951 neerpende. Disc 1 wordt afgesloten met een introductie van Lauren Bacall, Bogey's laatste echtgenote én de trailers van de originele film en de rerelease. Op de bonusschijf wordt echter pas goed de nostalgische kaart getrokken met de documentaires You must Re-member This; a tribute to Casablanca en Bacall on Bogart, beide gepresenteerd door 's mans voormalige eega, die ons een ontroerende en onbevangen blik gunt achter de schermen en op de helse carrière van Bogey. Alsof dat nog niet genoeg is, werden bovendien alle mogelijke archieven uitgevlooid. Het resultaat? De pilot van de tv-bewerking, de radioversie, fotogalerijen over de ontstaansgeschiedenis, talloze memorabilia én - verzamelaars halen alvast hun portemonnee boven - enkele recent ontdekte extra scènes en outtakes die generaties lang verborgen bleven. Play it again and again, Sam. Film: Peter Jackson rijgt in deel twee van Tolkiens fantasmagorische epos de drie uitdeinende verhaallijnen naadloos aan elkaar: Frodo, Sam en de Gollum die tot bij de poorten van Mordor sluipen, Merry en Pippin die de Enten ervan overtuigen om zich bij hun strijd aan te sluiten én ridder Aragorn die Helm's Deep ondertussen tracht te redden uit de grijpgrage klauwen van de kwaadaardige tovenaar Saruman en zijn kwijlende demonenleger. Extra's: Peter Jackson - zelf een dvd-fanaat - hield de dvd-release al in zijn hyperactieve achterhoofd tijdens het meer dan drie jaar durende productieproces van deze populaire trilogie. Zo werd dvd-producent Michael Pellerin nauw betrokken bij het project, was documentairemaker Casta Banes voortdurend aanwezig op de set en gaf Jackson alle departementen de opdracht mee hun arbeid op camcorder vast te leggen. Net als bij de dvd-release van The Fellowship of The Ring levert dat opnieuw een pak bonusmateriaal op, zorgvuldig geselecteerd uit meer dan 5000 uur aan backstagefootage. De extra's bij deze prachtig verpakte box - drie bonusschijven, een gelimiteerde disk over de creatie van de statuettes én een begeleidend boekje over de ontwikkeling van het volledig digitaal opgetrokken personage Gollum - verschillen bovendien in alle opzichten van de al eerder op de markt gebrachte 2 Disc Special Edition. Een goedkope truc om de diehards opnieuw in de buidel te doen tasten? Niet echt. Het handige mercantilisme wordt ruimschoots gecompenseerd door de vier audiotracks door cast en crew, de originele documentaires over het traject van boek naar film, het bouwen van Midden-Aarde, de interactieve plattegronden, de interactieve geluidsdemonstratie over de nu al klassieke Battle of Helm's Deep en over het inblikken van de verbluffende visuele effecten en de magistrale editing van The Two Towers. Alle aspecten van de filmmakerij komen kortom evenredig aan bod, waardoor zelfs voor Tolkien-leken de esoterische mist rond Midden-Aarde begint op te trekken. Eindbilan: een dvd die leest als een hommage aan het medium. Film: Nooit zagen mannen in maillot er mannelijker uit dan in The Adventures of Robin Hood, de ultieme mantel- en degenklassieker uit 1938. Errol Flynn schermt en zwiert zich in de gratie van Olivia de Havilland, als de vrijgevige schelm uit de moerasdonkere bossen van Sherwood. Extra's: Het voordeel van oude klassiekers die pas decennia later op dvd gezet worden, is dat de makers wel verplicht worden om de archieven in te duiken en historische documenten op te dissen om de cinefiele klant - een veeleisende gierigaard - tot consumptie aan te porren. Geen gratuite featurettes of snel in elkaar geflanste interviews dus op deze dubbel-dvd, wel rijk gestoffeerd commentaar van historicus Rudy Behlmer én de oorspronkelijke opnamesessie voor de oscarwinnende soundtrack van Erich Wolfgang Korngold als extra's bij de film. Plus een bonusschijf vol interessante documentaires, onder meer over de ontstaansgeschiedenis van deze 65-jaar jonge klassieker. Verder worden uit de montagekamer enkele geschrapte scènes van onder het stof gehaald alsook de zeldzame homevideos van acteur Basil Rathbone - telkens present wanneer het in korset ingesnoerde kostuumfilms betrof -, die op locatie of op de studioset werden gedraaid. Om de sfeer van de Golden Age of Hollywood helemaal weer op te roepen, zijn er bovendien de contemporaine Robin Hood-cartoons uit de Merrie Melodies-cataloog en twee klassieke kortfilms met Eroll Flynn. De bonusschijf wordt in nostalgische grandeur afgesloten met de documentaire Glorious Technicolor waarin Angela Lansbury verhaalt over het bruisende filmprocédé waarvan deze caper alvast een vakkundig opgeboende exponent is. Kortom: een dartele, fuchsiakleurige en in maliënkolder gehulde duik in de bestofte annalen van de filmgeschiedenis. Door Dave Mestdach