NADER AND SIMIN: A SEPARATION

Open Doek opent met Asghar Farhadi's pakkende relaas over een echtpaar dat op het punt staat om hun geboorteturf in Iran voorgoed te verlaten. Tenminste: tot de man de reis in extremis annuleert om voor zijn zieke vader te zorgen. 'Een formeel complex en moreel uitdagend drama over klasse, geslacht, eer en gerecht', kopte het vakblad Variety enthousiast over deze film, die recent met de Gouden Beer werd bekroond.
...

Open Doek opent met Asghar Farhadi's pakkende relaas over een echtpaar dat op het punt staat om hun geboorteturf in Iran voorgoed te verlaten. Tenminste: tot de man de reis in extremis annuleert om voor zijn zieke vader te zorgen. 'Een formeel complex en moreel uitdagend drama over klasse, geslacht, eer en gerecht', kopte het vakblad Variety enthousiast over deze film, die recent met de Gouden Beer werd bekroond. Ook dit jaar dingen tien nooit eerder in België vertoonde wereldfilms mee naar de Canvas Award ter waarde van vijftienduizend euro. Een daarvan is dit Israëlische opgroeiverhaal over de vroegrijpe adolescent Aharon. Die doet in het Jeruzalem van de jaren 60 zijn uiterste best om de wereld om hem heen te begrijpen, al maken zijn dominante moeder, puberende zus, getraumatiseerde vader en eenzame buurvrouw het hem niet altijd even makkelijk. Een verfilming van David Grossmans gelijknamige roman in een regie van Broken Wings-maker Nir Bergman. De stijlvolle Murakamiaverfilming Norwegian Wood, Takashi Miike's zinderende samoerai-epos 13 Assassins en de Argentijnse dramedy Puzzle... het zijn maar enkele toptitels die op het festival in première gaan. Ook voor het eerst te zien tijdens Open Doek is deze sequel op de Braziliaanse misdaadthriller Tropa de Elite, die in 2007 nog verrassend de Gouden Beer won. Daarin jaagt regisseur José Padilha zijn eliteflikken nogmaals door de favela's van Rio de Janeiro, waar ze het deze keer niet alleen aan de stok krijgen met drugsbendes, maar ook met het gerecht dat hen van machtsmisbruik en excessief geweld beschuldigt. Dirty Harry goes Cidade de Deus. Zoals elk jaar zet Open Doek een sociaal bewogen regisseur in de kijker met een welverdiende retrospectieve. Na onder meer Eytan Fox en Brillante Mendoza valt de eer dit jaar te beurt aan Pablo Trapero, een van de uithangborden van de Nieuwe Argentijnse Cinema. Je krijgt niet alleen zijn doorbraakfilm Mundo Grua (1999) te zien, over een arbeider die 1300 kilometer zuidwaarts moet reizen voor een baantje op een graafmachine. Ook zijn twee bekendste titels - de hypnotiserende politiefilm El Bonaerense (2004) en het vrouwengevangenisdrama Leonera (2008) - staan op de affiche. Bovendien trakteert Open Doek u op zijn meest recente werk: de emothriller Carancho (2010), waarin Argentiniës corrupte ziekte- en verzekeringswezen aan de kaak wordt gesteld. Ook in het documentaire luik van het festival komen cinefielen ruimschoots aan hun trekken, met de reprises van Patricio Guzmáns sociaal-filosofische Pinochetaanklacht Nostalgia de la Luz én met Stand van de Sterren, het bekroonde slotstuk van Leonard Retel Helmrichs trilogie over Indonesië. Nog een aanrader is de nieuwste documentaire I Wish I Knew van Jia Zhang-ke. Daarin richt de Chinese rasfilmer en dissident zijn camera op Sjanghai en enkele van haar inwoners, met als resultaat: een afwisselend abstract en concreet, melancholisch en grimmig, kritisch en bewonderend portret van China's snel muterende miljoenenmetropool. Diego Luna ken je wellicht het best als een van de twee geile tieners uit Y Tu Mamá También, maar de Mexicaanse acteur staat blijkbaar ook achter de camera zijn mannetje. Dat bewijst Luna met deze bevreemdende tragikomedie over een negenjarig joch dat zich thuis plots als zijn verdwenen vader voordoet, waarop moeder en zus besluiten het spelletje mee te spelen in de hoop erger te voorkomen. Een uit de hand gelopen verkleedpartijtje vol gesmoord verdriet, psychische ziektes en besmettelijk machismo. Curator Dirk van Extergem duikt de archieven van de Argentijnse cinema in en selecteerde vier cultcuriosa uit de oude doos. Zo is er onder meer Sangre de virgenes, een vampierfilm uit 1967 met ondode echtparen, hilarische special effects en topless maagden. Verder is er ook Fuego, een kinky melodrama van de Zuid-Amerikaanse Russ Meyer Armando Bó uit 1969 waarin gulzig wordt ingezoomd op de exploten van een onverzadigbare muchacha, vertolkt door Miss Argentinië 1955. Ay, caramba!Van 29/4 tot 8/5, Turnhout. Info: www.opendoek.beDOOR DAVE MESTDACH