Dat dvd het medium van de toekomst is, hoeven we allicht niet meer te herhalen. Waarom zouden nochtans nuchtere jongens als ons er anders een hele special aan uitbesteden? Enkele cijfers die – net als Marino Keulen – voor zichzelf spreken.

2839

Zoveel nieuwe titels werden er in België vorig jaar door de distributeurs op de markt gebracht. In 2003 zal men met de ogen dicht de 3000 halen, ook al moet hierbij de kanttekening worden geplaatst dat sommige releases op de Belgische markt worden opgesplitst in een Nederlandstalige en Franstalige versie. In het commerciële maagdenjaar 1998 waren amper 275 films op dvd verkrijgbaar, eind 2002 telde de Belgische cataloog bijna 8000 titels – tv-series, commercials en porno uiteraard niet inbegrepen -, waarmee de achterstand op de Amerikaanse Regio-1 cataloog langzaam maar zeker wordt ingelopen. Alleen jammer dat er in het art-house-aanbod nog steeds enkele grote gaten gapen.

26

Dat is, althans volgens de meest recente peilingen, de penetratiegraad van de Belgische markt. Anders en zonder managementtaal gezegd: ongeveer 26 procent van alle Belgische tv-huishoudens bezit vandaag ofwel een dvd-speler ofwel een computer met dvd-mogelijkheden. Daarmee hinkt België echter aanzienlijk achterop op bijvoorbeeld Nederland (32 procent), Frankrijk (40 procent) en de VS (ruim 50 procent). Kenners voorspellen dan ook een gouden toekomst aangezien het verzadigingspunt – geschat op ongeveer 80 procent (zoveel procent van de Belgen bezit nog steeds een VHS-speler) – nog lang niet in zicht lijkt.

8.859.866

Aantal dvd’s dat het afgelopen jaar in België werd verkocht; de marketingjongens warmen zich nu al likkebaardend op voor een kloeke twaalf miljoen stuks voor 2003. Daarmee gaan de spectaculaire stijgingen van de jongste jaren onverminderd voort: in 2000 werden naar schatting 2,7 miljoen units verkocht; in 2001 4,7 miljoen. Bovendien lijkt de top nog niet bereikt, gezien de naar Europese normen lage penetratiegraad. Merkwaardige vaststelling: in Vlaanderen steeg het aantal verkochte dvd’s dit jaar met 193 %, in de hele Benelux-markt maar met 63 %. Reden? Onze buren hebben een kleiner filmaanbod via kabeltelevisie en bovendien hebben ze het digitale medium al heel wat vroeger ontdekt, waardoor de revolutionaire sprongen logischerwijs ietwat korter reiken. Andere vaststelling: het aan dvd’s bestede geld per capita daalt, aangezien dvd niet langer het privilege is van de onverbeterlijke moviebuffs.

35

Met 35 procent van de totale consumptie vormen actie- en avonturenfilms de grootste hap uit het aanbod verkoop-dvd’s. Logisch, aangezien het medium geluid- en beeldtechnisch uitstekend past bij het genre en de gretigste afnemers mannen tussen 25 en 40 zijn, blijkbaar steeds bereid om vanuit de sofa een portie adrenaline op te snuiven. Met 16 procent scoren ook familie- en animatiefilms uitstekend, al haalt dit genre een aanzienlijk hoger percentage op de VHS-markt. De muziek-dvd’s zijn goed voor ongeveer 9 procent, net als comedy, sciencefiction en horror. De rest – vooral erotiek – blijft steken op 11 procent, wat de Dennisen Black Magic dezer aarde ook mogen beweren.

20

De gemiddelde prijs in euro die u vandaag betaalt voor een dvd van een recente film. En dat was ooit anders . Zo stak de gemiddelde consumentenprijs in 1998 nog fluks boven de 27 euro uit. Allicht zal de uitgeslapen lezer bij het horen van deze cijfers monter opmerken dat de productieprijs van een dvd-schijfje amper 1,5 euro bedraagt. Klopt, al dient u rekening te houden met de levenscyclus van een titel – uiteraard betaalt u meer voor een recente blockbuster dan voor een actiehit van drie jaar geleden – én de kwaliteit van het eindproduct. Digitale restauratie, optimale geluidstransfer, ondertiteling, featurettes, documentaires, audiotracks en packaging kosten nu eenmaal handenvol geld.

400.000

Zoveel stuks worden er in België van een monsterhit verkocht, al gaat het om een tendentieuze schatting aangezien verdelers om redenen duisterder dan de kelders van Marcinelle niet zo tuk blijken op het prijsgeven van deze cijfers. Niettemin moet volgens de beroepsorganisatie BVF bij commerciële dvd-toppers als Harry Potter, Star Wars, Lord of The Rings, Spiderman en Lion King aan deze aantallen worden gedacht. Dat voor het promoten van dergelijke titels soms een budget van wel 1,5 miljoen euro wordt uitgetrokken, hoeft dus niet te verbazen.

15

Met zoveel procent is het bioscoopbezoek in de States de jongste jaren gedaald. Dat is deels te wijten aan de triomfantelijke opmars van dvd en de home theaters, alsook aan de steeds agressievere piraterij. Zo vind je soms al ille-gale en spotgoedkope dvd-kopieën van bios-coopfilms nog voor ze officieel in de zalen komen. Daarbij varieert de kwaliteit van ronduit pover – schrik niet als zo’n film met een digitaal videocameraatje in een duffe bioscoopzaal blijkt opgenomen – tot uitstekend. Vooral in Azië weten piraten probleemloos tot bij de bron te boren, wat soms onberispelijke kopieën oplevert, inclusief dolby 5.1 en extra’s. In welke mate de piraterij de omzet afremt, valt echter nauwelijks in te schatten. De meest recente cijfers hierover dateren van 2000 toen de Motion Picture Association of America, oftewel de waakhond van de filmindustrie, hun aantal al op 20 miljoen stuks schatte.

190.487.124

Met een totaalomzet in de verkoop in 2002 van meer dan 190 miljoen euro is dvd ook in België duidelijk big business geworden. Daarbovenop komt nog eens 32 miljoen euro uit de verhuur, goed voor bijna elf miljoen uitgeleende dvd’s. Ter vergelijking: de totaalomzet voor verkochte dvd’s bedroeg in 2001 maar 116 miljoen, terwijl het aantal uitgeleende dvd’s in hetzelfde jaar bleef steken op 4,6 miljoen. Zelfs zonder boekhoudkundig diploma durven we te concluderen: een garguanteske marktexplosie die in elk geval schril afsteekt tegen de huidige laagconjunctuur.

Door Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content