In de jaren zeventig maakt Rocco Granata muziek voor de Wies Andersen prent Johnny & Jessie, zingt Ann Christy haar bijdrage voor Louisa, Een Woord Van Liefde en maakt Wannes Vandevelde zich onsterfelijk met Ik wil deze nacht in de straten verdwalen voor Home Sweet Home. En er is Jacques Brel natuurlijk, die in een serie films heeft geacteerd. Maar dat is enkel het voorgeborchte. Een overzicht van wat daarna is losgebarsten.

De kentering komt er 20 jaar geleden, als Raymond Van Het Groenewoud de soundtrack schrijft voor Brussels By Night, het filmdebuut van Marc Didden. De eerste rock-‘n-roll soundtrack, bij de film van een ex-rockjournalist. Raymond componeert ook de muziek voor de derde Didden-film Sailors Don’t Cry. Het titelnummer daarvan wordt ingezongen door Els Helewaut. Raymond speelt de hoofdrol in Na De Liefde, een film van Jaak Boon. Een aantal jaren later maakt hij ook nog de soundtrack bij de films Walhalla en Blazen Tot Honderd, en bij twee films van Dominique Deruddere, de eerste, Crazy Love, en de voorlopig laatste Iedereen Beroemd! In Crazy Love krijgt Marcel Vanthilt ( Arbeid Adelt!) een rol, net zoals het jonge vocale talent Mich Van Hautem. Zij verblijft momenteel in New York waar ze net het nummer Deux Fois heeft ingezongen voor de film Tadpole, met Sigourney Weaver en Bebe Neuwirth. Voor Marc Diddens Mannen Maken Plannen verzorgt Roland de muziek. De klassieker Meisjes van Raymond staat ook op de soundtrack van De Zevende Hemel, waarin Urbanus een hoofdrol speelt. Eerder had de keizer van de Vlaamse kolder de sprong naar het witte doek gezet met hoofdrollen in de kluchten Hector en Koko Flanel, beide van Stijn Coninx. In Koko Flanel wordt Urbanus geassisteerd door Bea Vandermaat, ooit nog zangeres bij Chow Chow en Won Ton Ton. In Daens, het ‘serieuzere’ werk van Stijn Coninx krijgt Stijn Meuris een rolletje. Met zijn groep Noordkaap is hij verantwoordelijk voor de soundtrack bij Manneken Pis, het stadssprookje van Frank Van Passel, en later voor die bij Alles Moet Weg naar het boek van Tom Lanoye, verfilmd door Jan Verheyen. De single Ik Hou Van U wordt een hit. Wim De Wilde, ex-collega van Meuris bij Noordkaap, verzorgt de muziek bij de verfilming van Olivetti 82. Jan Verheyen heeft eerder met Boys een kassucces, daar staat muziek op van onder meer The Radios, Ludo Mariman en Helmut Lotti. Ludo Marimans groep The Kids staat dan weer op de soundtrack van Dief!. Jan Verheyens meest recente, Team Spirit, biedt ruimte aan onder meer Jan Leyers, Paul Michiels, Coco Jr.,Milk The Bishop, Yum, K’s Choice en Praga Khan. Die laatste twee hebben al een groter verleden qua soundtracks. Sarah Bettens brengt als pril onbekend talent onder de naam Sara Beth een adembenemende cover uit van I’m So Lonesome I Could Cry van Hank Williams, voor de kortfilm Vrouwen Willen Trouwen van Patrice Toye. Het heeft haar onmiddellijk gelanceerd. Later neemt ze met Frankie Miller het duet Why Don’t You Try Me op voor Eric Van Looys Ad Fundum. Maurice Engelen en Olivier Adams, nu eens Praga Khan, dan weer Lords Of Acid hebben hun weg inmiddels aardig gevonden. Rave The Rhythm van Praga Khan is te horen in kassucces Basic Instinct van Paul Verhoeven, en die maakt ook dankbaar gebruik van The Most Beautiful Girl van Lords Of Acid voor zijn opvolger Sliver. Engelen en Adams bezorgen ook muziek voor andere Hollywood-prenten zoals Strange Days, The Spy Who Shagged Me, Virtuosity en Bad Lieutenant. Ook in de recente XXX hebben Engelen en Adams hun stek. In 2001 stelt Praga Khan de soundtrack samen bij Falling, met gastvocalen van Roos Van Acker en Axelle Red. Van Axelle Red gebruikt regisseur Alain Corneau A Quoi Ça Sert als leitmotiv voor zijn film Le Cousin. Patrice Toyes bekroonde film Rosie wordt van muziek voorzien door de Engelse gitarist John Parish, die voor het nummer Pretty Baby een tekst voorgeschoteld krijgt van Mauro Pawlowski. Frank Vanderlinden van De Mens speelt een rol in Film 1 van Willem Wallyn, en zingt er met De Mens het onuitgegeven Vet Maakt Vet. De Portugees-Belgische Lio bouwt na haar lolita-pop in de jaren tachtig het decennium daarop een filmcarrière uit. Ze acteert in een reeks Franse en Spaanse films. Eén ervan is Personne ne m’aime uit 1994, waarvan 5 nummers van Arno op de soundtrack staan. Arno heeft tot dan al veel filmmuziek geschreven. Voor Trouble In Mind, Les Enfants De La Plage, en voor Skin van Guido Henderickx waarin hij zelf de hoofdrol vertolkt. Jive To The Beat verschijnt op de soundtrack van Fréquence Meurtre, een film met Cathérine Deneuve, en vier nummers van hem staan op Merci La Vie met Gérard Depardieu en Charlotte Gainsbourg. Arno is ook verantwoordelijk voor de Vlaamse adaptie van Randy Newmans muziek voor de Disney-productie Toy Story, en hij maakt de soundtrack bij Suite 16 en Hombres Complicados van Dominque Deruddere. Het nummer When You Were Sweet Sixteen uit die Suite 16 wordt gezongen door Dani Klein. Arno krijgt ook een rol in Camping Cosmos van Jan Bucquoy. Koen Wauters zet een stap richting film, met een rol in Intensive Care. Voor de fifties-film Blueberry Hill van Robbe De Hert verzorgt Jan Leyers de soundtrack, net zoals voor de opvolger Brylcream Boulevard waarin hij, net zoals zijn oude Soulsister-maatje Paul Michiels, en de nog wat oudere Adamo een rol krijgt. Ook Will Tura staat op de soundtrack. Voor de gelegenheidsfilm Behind The Silver Screen die Robbe De Hert maakt voor de opening van Rastelli’s Studio 3, 4 en 5 in Leuven, gebruikt hij Tura’s Ouvertura met het Londense Symfonie Orkest. In 1993 verschijnt Rockin’ Over The Beat van Technotronic op de soundtrack van Teenage Mutant Ninja Turtle III. Internationaal succes ook voor Hooverphonic. Zelfs al in de begindagen toen ze nog Hoover heetten. Het nummer 2 Wicky komt op de soundtrack terecht van Stealing Beauty van Bernardo Bertolucci. Alex Callier stelt de soundtrack samen van Shades, waarin Mickey Rourke de hoofdrol speelt, met muziek Hooverphonic, en voorts ook The Groove Cartel, Soul Sucker, DAAU, Soulwax, The Seatsniffers en La Esterella. Daan Stuyven componeert twee jaar geleden de soundtrack van Verboden Te Zuchten van Alex Stockman, en in september verschijnt zijn soundtrack bij Meisje van Dorotheé Van Den Bergh en bij Un Honnête Commerçant van Philippe Blasband. Samen met zijn Dead Man Ray-collega Rudy Trouvé maakte Daan Stuyven eerder muziek bij het project At The Drop Of A Head, een surrealistische bewerking van de uit 1962 daterende film Café Zonder Bier, waarin Bobbejaan Schoepen de hoofdrol vertolkte. Stef Kamil Carlens, net zoals Rudy Trouvé ex- dEUS, componeert met zijn groep Zita SwoonMusic For Sunrise, de soundtrack bij Sunrise, een stomme film uit de jaren 20. Tom Barman maakt werk van zijn eerste langspeelfilm Anyway The Wind Blows, die begin volgend jaar klaar moet zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content