Aanvankelijk denkt de politie dat ze met een gek te maken hebben. Een verwilderde en uitgedroogde man houdt een combi staande en slaat wartaal uit. Tussen het geraaskal: de bewering dat zijn vrouw en kind verdwenen zijn tijdens een gemoedelijke picknick. Wanneer de agenten op onderzoek uittrekken, blijkt dat maar gedeeltelijk te kloppen: de zoon valt inderdaad nergens te bespeuren, maar de vrouw is wel aanwezig, zij het in stukken - iemand heeft haar vakkundig onthoofd.
...

Aanvankelijk denkt de politie dat ze met een gek te maken hebben. Een verwilderde en uitgedroogde man houdt een combi staande en slaat wartaal uit. Tussen het geraaskal: de bewering dat zijn vrouw en kind verdwenen zijn tijdens een gemoedelijke picknick. Wanneer de agenten op onderzoek uittrekken, blijkt dat maar gedeeltelijk te kloppen: de zoon valt inderdaad nergens te bespeuren, maar de vrouw is wel aanwezig, zij het in stukken - iemand heeft haar vakkundig onthoofd. Tegen haar zin wordt Colomba erbij gehaald, een felle Romeinse rechercheur die op non-actief is gezet na een gewelddadig debacle. Door politieke spelletjes tussen haar oversten moet ze toch aan de bak, en ze krijgt daarbij de hulp van een merkwaardige burger, Dante, een lichtschuwe man die aan claustrofobie lijdt. De oorzaak van zijn angst ligt in zijn verleden: hij werd meer dan tien jaar lang in een betonnen silo vastgehouden door een ontvoerder die hij Vader heeft gedoopt. Behalve een knoert van een stockholmsyndroom - Vader is voor Dante God, ondanks zijn misdaden - heeft hij aan zijn opsluiting ook een bizarre gave overgehouden. Omdat hij jarenlang verstoken bleef van sociale interactie, leest hij als geen ander de verdoken patronen en gedragingen van zijn nieuwe medemensen. Hij ziet in een oogopslag wie liegt - op zich handig, maar niet altijd even diplomatisch. Maar ook Colomba is niet de meest fijnzinnige; ze koelt haar woede weleens met een kniestoot of een vuistslag. Het aparte duo moet onder de radar de verdwijningszaak oplossen. Zeker, de vader heeft een geschiedenis van huiselijk geweld, en er duiken verdachten op die hun gokschulden proberen te dempen met de verkoop van kinderporno, maar Dante raakt er snel van overtuigd dat zijn oude kwelgeest Vader weer aan het roven is geslagen. Bewijzen daarvoor heeft hij niet, en Colomba blijft sceptisch, hoewel ze moet toegeven dat de instincten van Dante vaak blijken te kloppen, hoe absurd die aanvankelijk ook klinken. Dazieri kent zijn vak. De carambole tussen Colomba, Dante, Vader en de rivaliserende politieoversten blijft elegant, ook al ligt het tempo vaak hoog. Dat countert hij met trage en knap gestileerde flashbacks waarin we meer te weten komen over het bewogen verleden van de protagonisten. Dazieiri dolt verder met de gebruikelijke thrillerclichés. Toevallig blijkt Dante nogal rijk, zodat Dazieri zijn voorliefde voor patserige luxe kan tentoonspreiden, en ook met zijn kennis van procedures en vuurwapens pakt hij graag uit. Maar je vergeeft hem zijn pronkzucht, Dood de Vader zit knap in elkaar en blijft je met elk gruwelijk hoofdstuk aangrijpen. DOOD DE VADER **** Sandrone Dazieri(originele titel: Uccidi il padre), Xander Uitgevers, 560 blz., ? 19,95 RODERIK SIXCENTRALE ZIN De wereld is een ronde muur van grijs beton. De wereld is vol gedempte geluiden en echo's. De wereld is een cirkel zo groot als twee keer zijn gespreide armen.