UP ****

Vrijdag 16/9, 20.45 – vtm. Pete Docter en Bob Petersen met de stemmen van Arnold Willems, Sam de Graef, Chris Dusauchoit. VS 2009

Nu visionair Steve Jobs opstapt bij Apple wordt wel eens vergeten dat ook Pixar tot zijn erfenis behoort. Jobs kocht in 1986 voor vijf miljoen dollar het computerteam dat aan Star Wars van George Lucas had gewerkt, een deal die leidde tot de oprichting van Pixar Animation Studios. Zonder Jobs dus ook geen Up, de tiende digitale worp van Pixar, een ontwapenend meesterwerk over een bejaarde weduwnaar die zijn oude droom gaat najagen wanneer hij op reis trekt door van zijn huis een luchtballon te maken.

I only hope that we never lose sight of one thing, that it was all started by a mouse.’ Het waren de woorden van Walt Disney. Voor Pixar, de meest succesrijke en vernieuwende animatiefilmstudio sinds Disney, begon het allemaal met een kleine bureaulamp: Luxo, Jr,, het hoofdpersonage van een van de eerste kortfilms van John Lasseter, waarmee elke Pixarfilm als hommage nog steeds begint.

Vriendschap is het centrale thema van zowat alle Pixarfilms. Het vormt ook het cement van deze ontroerende avonturentrip waarin een mopperende knar duizenden ballons aan zijn huis vastbindt om samen met een vrolijk padvindertje weg te vliegen richting Paradise Falls in Venezuela. Die reis naar de jungle van Zuid-Amerika had would be-reiziger Fredricksen altijd al willen maken. Het liefst met zijn inmiddels overleden vrouw.

De eerste tien minuten van Up – een dialoogloze montage van het lange leven samen van Fredricksen en zijn vrouw – zijn magistraal, maar wat volgt, moet daar niet bepaald voor onderdoen. Zoals altijd bij Pixar ligt de kunst in de combinatie van minuscule details, rijke verbeelding en subtiele humor. Dat maken ze ook tastbaar in dit heel volwassen verhaal over het leren leven met het verleden en het blijven zoeken naar het kind in jezelf.

Pixar seksistisch? Hoewel men er nooit is uitgeraakt of de ouderlijke bureaulamp in het Luxo, Jr-filmpje nu een ma of pa is, vinden we opvallend weinig heldinnen in de films van de studio die Jobs in 2006 voor 7.5 miljard dollar aan Disney verkocht. Volgend jaar komt daar verandering in met het Schotse sprookje Brave. Girlpower bij Pixar? Nope, want regisseuse Brenda Chapman werd inmiddels vervangen door Mark Andrews.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content