Up: Pixar 7 oktober

De 70-jarige Carl vliegt met zijn stulpje richting Zuid-Amerika, waar hij een over- ijverige padvinder, een verbitterde avonturier, pratende honden en andere paradijsvogels tegen het krasse lijf loopt. Een spielbergiaanse, heerlijk flamboyante avonturenfabel waarmee Monsters, Inc. -regisseur Pete Docterzowelontroertals verbluft.
...

De 70-jarige Carl vliegt met zijn stulpje richting Zuid-Amerika, waar hij een over- ijverige padvinder, een verbitterde avonturier, pratende honden en andere paradijsvogels tegen het krasse lijf loopt. Een spielbergiaanse, heerlijk flamboyante avonturenfabel waarmee Monsters, Inc. -regisseur Pete Docterzowelontroertals verbluft. Vijf jaar na Home on the Range haalt het Huis van de Muis nog eens haar potloden boven voor dit klassiek geanimeerde muzikale sprookje. Dat speelt zich af in New Orleans en toont hoe prins Naveen door een voodoomeester in een kikker wordt omgetoverd en keukenhulpje Tiana uiteindelijk zijn reddende prinses blijkt. Jazzy old school-amusement met songs van Randy Newman én met de allereerste zwarte leadinglady uit de Disneygeschiedenis. 'We hebben de bestaande data alleen wat herwerkt', aldus John Lasseter, die in 1995 Pixars eerste langspeler Toy Story en in 1999 de al even sublieme sequel Toy Story 2 regisseerde. Verwacht bij deze dubbele re-release dan ook geen 3D-gimmickfestijnen waarin Woody en Buzz voortdurend uit het beeldkader floepen, wel lichtjes herwerkte versies van de sprankelende speelgoedfilms waarmee Pixarssuccesverhaal begon. Voor de threequel laat Lasseter de regie over aan Lee Unkrich, die als coregisseur van Toy Story 2, Monsters, Inc. en Finding Nemo zijn Pixarstrepen al heeft verdiend. Wanneer de inmiddels volwassen Andy richting unief trekt, neemt hij enkel Woody mee en zet hij de andere speeltjes bij het huisvuil. Uiteraard laat de plastieken held Buzz Light-year dat niet zomaar gebeuren. Humor, actie en sentiment verzekerd, plus nieuwe personages zoals Ken, het vriendje van Barbie. Disneys zesde prinsessensprookje is de vijftigste lang-speler uit de imposante cataloog die in 1937 begon met Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen. 'Een film met een hart, humor en haar. Véél haar', zo omschrijft Lasseter deze CG-musical naar het Grimmsprookje over de smachtende prinses met het meterslange, blonde kapsel. Regisseurs zijn Bolt-makers Nathan Greno en Byron Howard, terwijl Disneyveteraan Alan Menken ( The Hunchback of Notre Dame, Beauty and the Beast) voor de muzikale intermezzi zorgt. Vijf klassieke verhalen van A.A. Milne worden tot één handgetekende langspeler gesmeed die moet bewijzen dat de avonturen van de honinggekke knuffelbeer niet alleen de allerkleinsten plezieren. Muzikale fun in de stijl van de oude Winniefeaturettes uit de sixties, geregisseerd door Meet the Ro-binsons-regisseur Stephen J. Anderson en gesuperviseerd door Disneyinstituut Burny Mattinson die indertijd nog samen met Ome Walt aan de originele Winnie- filmpjes werkte. 'Wat als McQueen en Mater in Europa zouden belanden?', vroeg John Lasseter zich af tijdens de promotoer van Cars. Het werd het opzet van deze sequel: de oer-Amerikaanse autootjes mogen over de wegen van Parijs en Londen scheuren, terwijl roestbak Mater door de Britse geheim agent Finn McMissile abusievelijk voor een spion wordt aanzien. 'Het is een racefilm gecombineerd met een hitchcockiaanse thriller', grapt Lasseter, die zich in de regiestoel laat vervangen door Ratatouille-producer Brad Lewis. Pixars allereerste sprookje én eerste langspeler die door een vrouw wordt geregisseerd - Prince of Egypt-maakster Brenda Chapman - speelt zich af in de negende-eeuwse Schotse highlands. Daar ziet prinses Meida (Reese Whiterspoon) af van haar koninklijke titel om boogschutter te worden, tot afgrijzen van pa en ma én groot jolijt van de obligate boze heks (Emma Thompson). Gary Rydstrom, die eerder al de prima Pixarkorfilm Lifted regisseerde, maakt zijn lang-speelfilmdebuut met deze ecologische romcom over de twee laatstesalamanders op aarde. Alleen jammer dat de twee - een vrouwtje en een mannetje -elkaar niet kunnen luchten. De allereersteliveactionfilm van Pixar en zijn goudhaantje Brad Bird ( The Incredibles en Ratatouille) speelt zich af tegen de turbulente achtergrond van de grote aardbeving in San Francisco van 1906. Een rampenepos met een budget van 200 miljoen dollar, al zit Bird nog altijd aan het scenario te sleutelen en werd de productie al meermaalsuitgesteld.