(PC)

Wedden dat Unreal II: The Awakening een van de meest omstreden games van de komende maanden wordt? De directe opvolger van het legen- darische Unreal (er bestaan intussen ook verschillende spin-offs) moet namelijk voldoen aan onrealistisch hoge verwachtingen, waardoor een anticlimax onvermijdelijk lijkt. Dat terwijl de actiegame objectief gezien wel tot de hoogtepunten in het genre behoort. Het publiek verdeelt zich in twee kampen: zij die vinden dat ontwikkelaar Legend Entertainment het aan zijn stand verplicht is om de verzamelde concurrentie van tafel te vegen; en zij die na het zien van de gameplay en de graphics besluiten dat Legend een verdraaid knappe game heeft gemaakt. Die tweede groep wensen we veel plezier toe, de eerste groep moet beseffen dat de concurrentie niet stilzit, getuige Halo en Medal Of Honor. Unreal II kan zich wel meten met die toppers, maar het is onredelijk om te verwachten dat hij er met kop en schouders bovenuit steekt. Ongeëvenaard is hoe dan ook de verscheidenheid van prachtig weergegeven decors, zoals de planeten van lava en van ijs, de fabrieken en de jungle. Dat de designers van Legend hun visuele kunsten graag in de verf zetten, nemen we er wel bij. Waarom scheidt een bepaalde vijand een groen gas af als je hem neerschiet? Waarom vatten anderen om onduidelijke reden vuur als ze worden geraakt? Zulke vragen laat je het best voor wat ze zijn, ze halen je alleen maar uit je concentratie. Je wapenarsenaal omvat standaardmateriaal zoals machinegeweren en laserpistolen, wapens die niet zomaar in de winkeletalage liggen (vlammenwerper en raketlanceerder) en zelfs wapens die helemaal niet bestaan (een intelligente vliegende bal die zowel voor de verdediging als de aanval kan worden ingezet). De vijand duikt soms gevat weg als je het vuur opent, maar de artificiële intelligentie is toch niet van dien aard dat je moet vrezen voor strategische spitsvondigheden aan de overkant. Belangrijk is wél dat je het hoge tempo van de actie kan volgen. Uitrusten kan tijdens de minigames tussen twee levels: terwijl je van de ene locatie naar de volgende vliegt, leer je de bemanning van je ruimteschip kennen en ontvouwt het verhaal zich. Niet origineel, wel knap gedaan. Je kan Legend Entertainment toch niet verwijten dat Unreal II ‘slechts’ even goed is als de beste games?!

DOOR BART VANDORMAEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content