Women in Love (zie bespreking hiernaast) is slechts een van de talrijke films uit de United Artists-catalogus die op het MGM label wordt gedigitaliseerd. Een greep (in chronologische volgorde) uit de recente titels.
...

Women in Love (zie bespreking hiernaast) is slechts een van de talrijke films uit de United Artists-catalogus die op het MGM label wordt gedigitaliseerd. Een greep (in chronologische volgorde) uit de recente titels. KISS ME DEADLY (1955; Robert Aldrich) **** De film is even taai als de held Mike Hammer (Ralph Meeker) die achter boeven aanzit die radioactief materiaal stelen. Spijkerharde Mickey Spillane-verfilming met de meest schokkend explosieve finale uit het noir-arsenaal. HOW TO MURDER YOUR WIFE (1964; Richard Quine) *** Bijzonder elegant in beeld gezet blijspel over een verstokte vrijgezel en striptekenaar (Jack Lemmon) die na een nachtje zwaar doorzakken ontwaakt met een kersverse echtgenote (Virna Lisi) naast zich in bed. Het vrouwenbeeld dateert duidelijk uit prefeministische tijden maar de frontale aanval tegen het Amerikaanse matriarchaat mist zijn doel niet. THE RUSSIANS ARE COMING, THE RUSSIANS ARE COMING (1966; Norman Jewison) * Een Russische duikboot strandt op een zandbank voor een eiland van Connecticut. Wanneer de hulpeloze bemanning (aangevoerd door Alan Arkin) aan wal gaat, breekt er onder de brave Amerikaanse burgers paniek uit. Het uitgangspunt van deze satire uit de Koude Oorlog is leuk bedacht, maar de uitwerking laat te wensen over. Net als de titel wordt alles tot vervelens toe herhaald. THE TRIP (1967; Roger Corman) * De vader van de exploitation filmt de hallucinaties van een televisieregisseur (Peter Fonda) die LSD neemt. Bijzonder gedateerd maar als tijdsdocument en psychedelische kitschfantasie wel onderhoudend. Scenario van Jack Nicholson. ALICE'S RESTAURANT (1969; Arthur Penn) ** Lichtvoetig verslag van de drop-outcultuur die tijdens de anti-Vietnambeweging furore maakte. Een en ander is losjes opgehangen aan de songs van folkzanger en occasioneel acteur Arlo Guthrie. A FISTFUL OF DYNAMITE (1971; Sergio Leone) *** In de minst bekende (en meest onderschatte) western van Leone slaan een Mexicaanse bandiet (Rod Steiger) en een IRA-explosievenexpert (James Coburn) de handen in elkaar om een bank te beroven. Bitter karikaturaal, maar ook met onthutsende scènes van revolutionaire chaos en contraterreur. LENNY (1974; Bob Fosse) *** Virtuoos in beeld gezet portret (in expressief zwart-wit) van de stand-up comedian Lenny Bruce (glansrol van Dustin Hoffman), die omwille van zijn obscene tirades voortdurend in aanvaring komt met gezag, censuur en fatsoensrakkers. F.I.S.T. (1978; Norman Jewison) ** De titel is het acroniem van Federation of Inter State Truckers, maar slaat ook op de vuist die vrachtrijders ballen tegen de kapitalistische dwingeland. Hollywoodfilms over vakbondsstrijd zijn dun gezaaid, maar dit fictief drama (met zeer duidelijke verwijzingen naar de figuur en verdwijning van Jimmy Hoffa) is ondanks de vele mankementen (van de vertolking van Sylvester Stallone tot de fel verkorte montage) méér dan een curiosum. (P.D.)