Film: **** Extra’s: **** (Warner Home Video)

Film. Clint Eastwood had voor Unforgiven al een paar uitstekende films geregisseerd en er zouden er nog volgen, maar geen enkele haalt het niveau van deze western waarmee hij in 1992 vier oscars won. Geschoold in de Italiaanse westerns van Sergio Leone (waarvan hij de barokke retoriek overigens schitterend verwerkte in westerns als High Plains Drifter en Pale Rider) bevrijdt Eastwood zich hier van alle tics, maniëristische overdrijvingen en parodistische neigingen van de spaghettiwestern, om het Amerikaanse genre bij uitstek triomfantelijk terug te brengen naar zijn eigen roots.

Wat Unforgiven zo sterk maakt, is dat de bespiegeling over de natuur en de expressie en de gevolgen van geweld zo intens dramatisch worden gearticuleerd (met elk personage en conflict als een nuancering van de problematiek). Plus natuurlijk de onvermijdelijke bijkomende dimensie dat de film ook een commentaar brengt op Eastwoods eigen carrière en mythologie. Zijn summiere mise-en-scène die in veel van zijn vroegere films een beetje schaars oogt (een gevolg ook van zijn ‘minimum takes and maximum speed’ werkethiek), is hier even zuiver als het melancholische leidmotief dat Eastwood zelf componeerde voor deze grimmige western die als een Griekse tragedie in cowboyplunje over het doek schuift.

Extra’s. Van Eastwood, een man van weinig woorden, moet je geen zinnige analyse van eigen werk verwachten. Hij liet dat dan ook wijselijk over aan Richard Schickel. Deze Time-recensent zorgt voor een levendige commentaartrack vol boeiende inzichten en historische terzijdes, maar als officiële biograaf van Eastwood heeft hij te veel bewondering voor zijn onderwerp, dat hij nadrukkelijk bij de voornaam noemt om ons toch nooit te doen vergeten dat hij tot Eastwoods kleine vriendenkring hoort. Die totaal onkritische benadering typeert ook de vier documentaires op deze 2-Disc Special Edition die onvermijdelijk wat in herhaling vallen maar duidelijk steunen op prima research en degelijk inzicht in de Eastwoodmythe en voldoende weetjes over het productieproces geven (om de authentieke westernsfeer erin te houden, mochten er geen auto’s in de nabijheid van de set komen en moesten de acteurs te paard naar hun werk rijden). Maar als tegengewicht voor de bijnaheiligverklaring ga je het best ook Patrick McGilligans niet-geautoriseerde biografie Clint – The Life and Legend lezen.

door Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content