Vijf Zuid-Afrikaanse must-havealbums volgens multi-instrumentalist Pops Mohamed....waaronder één van eigen makelij. Opportunisme? Ongetwijfeld, maar wat dan nog:zelfs het hypermoderne Britse weekblad NME erkent hem met de titel ' South-Africa'stop jazz and traditional music expert'!
...

Vijf Zuid-Afrikaanse must-havealbums volgens multi-instrumentalist Pops Mohamed....waaronder één van eigen makelij. Opportunisme? Ongetwijfeld, maar wat dan nog:zelfs het hypermoderne Britse weekblad NME erkent hem met de titel ' South-Africa'stop jazz and traditional music expert'! Home Is Where the Music Is 1972 Afrojazz Een van de vele meesterwerken van de Koning van de township bebop. Trompetist Masekela (1939) werd geroemd door grootheden als Dizzy Gillespie, speelde onder andere met The Birds en Paul Simon en schreef voor Nelson Mandela het strijdlied Bring Him Back Home. Zijn (onvoltooide) biografie leest nu al als een thriller, vol geweld, seks, drugs en... hoop. Weekend Special1986 Afropop Doorbraakalbum van Brenda Fassie (1964-2004), 'de Madonna van de townships' - dixit Time Magazine. Ging meteen daarna solo, maar wat volgde, was minder fraai: mislukte huwelijken, lesbische affaires en een cokeverslaving - tot ze wakker werd naast het lijk van haar vriendin en ze zich later met het album Memeza (1998) toch muzikaal herpakte. How Far Have We Come1996 Traditional Music Het vierde album van ' The Minister of Music'. Pops Mohammed (1949) is bij uitstek de man die zijn talent ten dienste stelt van de overlevering van traditionele muziek. Op How Far Have We Come actualiseert hij samen met een groep Britse jazzmuzikanten de muziek van de Khoisanbevolking uit de Kalahariwoestijn. Trains to Taung1997 Afrojazz Solodebuut van de Keith Jarrett van de Zuid-Afrikaanse jazz. Na een klassieke scholing als pianist ging Hanmer (1961) in de leer bij een pak grootheden, waaronder Miriam Makeba. Op Trains to Taung verrijkte hij de jazz door de inbreng van Afrikaanse elementen, zonder daarbij in clichés te vervallen. Urban Zulu1998 Afrobeat Tweede soloalbum van de koningin van de hedendaagse Zoeloemuziek. Mhlongo (1947) mixt de maskanda, de muziekstijl die traditioneel door Zoeloevrouwen wordt gezongen, met dance, funk, soul en reggae. In haar geengageerde lyrics revolteert ze tegen het geweld in het moderne Zuid-Afrika.