(PC, PS2)

Het begon een beetje belachelijk te worden. De lancering van Tomb Raider: Angel Of Darkness werd de voorbije negen maanden zo vaak opgeschoven, dat we ons begonnen af te vragen of de makers van de langverwachte game ons aan het lijntje hielden. Uiteindelijk heeft uitgever Eidos een beproefde strategie gevoerd: uitstel aankondigen om de spanning op te drijven. En met succes! In Groot-Brittannië is een heuse rel uitgebarsten tussen uitbaters van winkelketens, nadat eentje van hen had beslist om de game twee dagen voor de afgesproken datum in de rekken te leggen. Concurrentievervalsing, schreeuwden de anderen, maar de dader schoof de verantwoordelijkheid voor het incident door naar uitgever Eidos, die verkeerde informatie over de releasedatum zou hebben doorgegeven. Het resultaat van de georkestreerde hype? Een fenomenale verkoop tijdens de eerste dagen na de release. En een vakpers die zich sceptisch opstelt, in de veronderstelling dat de marketingmachine op volle toeren moet draaien om te verdoezelen dat het nieuwe product niet deugt. Vaak blijkt die scepsis terecht, en dat is ook zo in het geval van Tomb Raider. Angel Of Darkness is niét de Grote Stap Voorwaarts die we hadden verwacht van de grootste ster uit de gamewereld. Integendeel, de onvolmaaktheden uit de vorige edities zijn nog steeds aanwezig. Onvergeeflijk, als je rekening houdt met de lange productietijd en enorme budgetten van ontwikkelaar Core Design. Hoe hard je ook op je controller of toetsenbord tikt, de commando’s worden traag omgezet. En dat de camera bij plotse bewegingen moeite heeft om te volgen, is géén uitdrukking van bewondering voor de vinnigheid van Lara. Core Design heeft gelukkig wel kunnen weerstaan aan de verleiding om het sex-appeal van Lara ten volle uit te spelen. Na haar bijna-doodervaring aan het einde van de vorige Tomb Raider, is de heldin rauwer, geheimzinniger en grimmiger geworden. Het verhaal start als Lara een telefoontje krijgt van haar vroegere mentor Werner Von Croy, die haar vraagt of ze in Parijs vijf verdwenen schilderijen uit de veertiende eeuw wil opsporen. Bij haar aankomst in Parijs, blijkt Von Croy vermoord en wordt ze zelf als verdachte aangeduid. Ze moet vluchten en tegelijk de echte moordenaar vinden. Sterke plot, met adembenemende decors als omkadering. De indrukwekkende soundtrack, die kan beluisterd worden in Dolby Pro Logic II, komt van het London Symphonic Orchestra. Angel Of Darkness ziet er goed uit en klinkt wonderbaarlijk, ze wil alleen niet spelen.

DOOR BART VANDORMAEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content