Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent

PC, PS2, XBOX 360, XBOX, WII
...

PC, PS2, XBOX 360, XBOX, WII UBISOFT GAMEPLAY 8,5 l GRAFIEK 8,5 l GELUID 8 NSA-agent Sam Fisher heeft er na een drietal Splinter Cell-games al heel wat bloedlinke missies voor de Amerikaanse geheime dienst op zitten. Toch stort hij zich hier - na een zware persoonlijke crisis en onder het motto 'niets te verliezen' - in zijn meest riskante avontuur ooit. Splinter Cell-veteranen weten waar Fisher het best in is. Aangezien hij solo opereert, moet hij het niet hebben van de openlijke confrontatie, maar van heimelijk rondsluipen. Hij beschikt daartoe over een arsenaal hightechgadgets dat 007 al meermaals verontwaardigde e-mails naar Q deed sturen: minuscule fibercamera's om onder deuren te schuiven, infrarood- en nachtkijkers en een pols-gps helpen hem een stapje voor te blijven op de vijand. Daarnaast is Sam een begenadigd acrobaat die zo bij de Cirque du Soleil aan de slag kan, en een meester in het ongewapende gevecht. Een Splinter Cell-missie gaat meestal als volgt. Je krijgt je opdracht, bijvoorbeeld om geheime data uit een goedbeveiligde computer te downloaden; je verkent de omgeving en sluipt dan zo ongemerkt mogelijk op je doel af. De schaduw en het omgevingsgeluid zijn je bondgenoten. Wanneer het niet anders kan, schakel je een vijand uit met een verrassingsaanval en alleen in extreme gevallen gebruik je vuurwapens. Dat laatste is echter sterk te ontraden, want de vijand is meestal zwaarbewapend en sterk in de meerderheid. Bij de singleplayercampagne laat Sam zich een criminele reputatie aanmeten om te infiltreren in een terroristische organisatie. Dit stelt je voor een reeks tegenstrijdige objectieven. Je dient immers twee bazen en af en toe verlangt de game een morele keuze die een verrassende emotionele meerwaarde geeft aan deze game. De echte vernieuwing - en de extra lange levensduur - van Splinter Cell Double Agent schuilt echter in de onlinemultiplayeropties. Daarin trachten nu zes spelers (voorheen vier) in korte maar intense spionnen-versus-huurlingensessies hun kant naar de overwinning te leiden. De spionnen zijn wendbaar, snel en beschikken over handige gadgets, terwijl de huurlingen zwaarbewapend zijn en een beroep kunnen doen op alarmsystemen. Er zijn maar tien multiplayermappen, maar met zoveel tactische opties dat je er maandenlang zoet mee bent. Raf Picavet