HET RO THEATER
...

HET RO THEATER VANAF MEI IN BRUSSEL. KVS VANAF APRIL IN BRUSSEL. ROSAS 'Desh' Vanaf februari en 'a love supreme' vanaf mei in Brussel OSTAR BOYETT PRODUCTIONS VANAF MAART IN BROADWAY. DONMAR WAREHOUSE VANAF JUNI IN DE LONDENSE WEST END Met Proust 4 komt Guy Cassiers' theatercyclus Op zoek naar de verloren tijd tot zijn einde. Uitgangspunt zijn de gesprekken tussen de schrijver en zijn huishoudster, Céleste Albaret. Proust vertelde haar uitvoerig over zijn bezoeken aan de salons en over de mensen die hij ontmoette en hij las haar voor uit zijn werk. Albaret treedt hier op als een personage naast de schrijver. Haar herinneringen en de tekstfragmenten die de acteurs uit de vorige drie delen selecteren, vormen het basismateriaal voor dit sluitstuk. 'Wij bekijken Proust vanuit een niet-literair oogpunt,' zegt Cassiers over zijn geesteskind, 'als mens met al zijn hebbelijkheden en gewoontes. Dat relativeert.' Als de cyclus met elke episode verbetert - zoals tot nu het geval is geweest - dan durven wij nu al op onze twee oren slapen voor dit laatste deel. Wim Smets Samen met de Nederlandse regisseuse Alize Zandwijk maakt Arne Sierens van Meiskes en Jongens een kruising tussen een Tsjechov-drama en een surrealistische keukenmeidenroman. Plaats van handeling is de bosrijke tuin van een afgelegen kasteel, waar de rijke kousenfabrikant Philip met zijn vrouw en twee zonen woont. Philip verkeert in een midlifecrisis, zijn ongelukkige vrouw staat met haar koffers klaar om te vertrekken, zoon Gregory is onhandelbaar en de labiele Anthony plast op twintigjarige leeftijd nog steeds in zijn bed. Wanneer drie meisjes zichzelf uitnodigen voor een zwempartij bij het kasteel, ontsporen de verhoudingen binnen de familie. 'Het is een narratief netwerk vol brokstukken en gaten, gebaseerd op een draaiboek waarmee wij improviseerden', aldus Sierens. (W.S.) In Desh, een vijfdelige suite voor drie dansers, treedt behalve Anne Teresa De Keersmaeker ook Salva Sanchis als choreograaf naar voren. De muziek van John Coltrane en Indiase traditionele muziek vormen de inspiratie. Op de muziek van Raga Desh worden bewegingsfrases van beide choreografen ontleed en gedeconstrueerd. Daarna danst De Keersmaeker solo op de tonen van een fluitduet en Sanchis volgt met een solo op Coltranes India (waarin het jazzicoon de Indiase raga confronteerde met de tradities uit het Westen). Een choreografie voor drie dansers sluit dit vierluik af. Met A Love Supreme keert De Keersmaeker terug naar de zuivere dans. Vier dansers gaan aan de slag met Coltranes spirituele statement uit 1964, de anderen werken met een van de Indiase raga's voor het regenseizoen. (W.S.) Hoewel de wereldpremière voor Chicago is weggelegd, wordt het toch wachten op de ontvangst in New York vooraleer Eric Idle weet hoe zwaar zijn musicalversie van de Monty Python-filmhit Monty Python and the Holy Grail zal wegen. Drie jaar werkten hij en componist John du Prez eraan om de Knights of the Round Table, de Knights Who Say 'Ni!' en een moordkonijn aan het zingen te krijgen. Spamalot vertelt dus opnieuw het verhaal van koning Arthur die met zijn ridders naar de heilige graal zoekt en behoudt ook drie originele nummers, waaronder Brave Sir Robin. De rest moet u er voorlopig zelf bij denken, van een koortje ridders zonder benen over mannen in panty's (met benen) tot dansende diva's. De titel komt van een bekentenis van de ridders zelf, 'We eat ham and jam and spam a lot'. Blikkenfabrikant Hormel Foods maakte naar aanleiding van de show een speciaal SPAM-blikje. Filmgrootheid Mike Nichols regisseert. (W.S.) Zes jaar na zijn optreden in de flauwe politieke komedie Little Malcolm and his Struggle against the Eunuchs keert de Schotse filmvedette Ewan McGregor nog eens terug naar de West End. Hij gaat de hoofdrol vertolken in de nieuwe productie van Guys and Dolls, een komische musical uit 1950 over twee gladde New Yorkse gokkers. Wanneer één van hen, Sky Masterson (McGregor), om duizend dollar wedt dat hij een zendelinge kan versieren, slaat zijn anders zo koelbloedige brein op hol. McGregor treedt zo in de voetsporen van de vorig jaar overleden Marlon Brando, die het personage speelde aan de zijde van Frank Sinatra in de filmversie uit 1955.Michael Grandage, die vorig jaar voor zijn regie van Caligula tot beste Britse toneelregisseur werd bekroond, heeft de artistieke leiding. (W.S.) W.S.