Dinsdag 3/4, 20.35 - één
...

Dinsdag 3/4, 20.35 - één Op 15 april is het honderd jaar geleden dat het cruiseschip Titanic tijdens zijn eerste overtocht naar New York tegen een ijsberg voer en zonk, een scheepsramp waarbij ruim duizendvijfhonderd mensen om het leven kwamen. Ter gelegenheid van die verjaardag brengt James Cameron zijn film over de reis en de ondergang van de Titanic (en over de verboden liefde tussen twee passagiers aan boord) opnieuw in de bioscoop uit, deze keer bovendien in 3D. Je zou dan denken dat de comeback van een van de grootste kassuccessen uit de filmgeschiedenis andere producenten zou afschrikken om zelfs nog iets over de ramp te maken, maar niets is minder waar. In de volgende weken en maanden gaan er immers nog twee miniseries over de Titanic in première, die ook allebei dezelfde titel dragen als Camerons film. De eerste is Titanic: Blood and Steel, een internationale coproductie met onder meer Neve Campbell en Derek Jacobi in de hoofdrollen, die vanaf april op verschillende Europese zenders te zien is. Die twaalfdelige miniserie gaat weliswaar vooral over de bouw van het cruiseschip - een immense onderneming waarbij ook al meer dan honderd doden vielen - en de fouten die daarbij gemaakt werden, nalatigheden die rechtstreeks verband hielden met de ondergang van de boot. De tweede titel, de vierdelige Britse reeks Titanic die een paar dagen geleden van start ging op ITV en vanaf deze week op één loopt, volgt wel grotendeels hetzelfde verhaal als de film en begint dus bij het vertrek uit de haven van Liverpool en eindigt op die noodlottige 15 april 1912. Toch maken de producenten zich sterk dat de serie meer dan genoeg van de film verschilt om de voor de hand liggende vergelijking aan te kunnen. Zij willen het échte leven aan boord van de Titanic laten zien, en tonen hoe de Britse klassenmaatschappij ook op weg naar de nieuwe wereld nog duidelijk aanwezig was. De reeks is in ieder geval geschreven door de grote expert op het vlak van de Britse klassenmaatschappij, Julian Fellowes, de scenarist van Robert Altmans kostuumdrama Gosford Park en van de bejubelde en bekroonde serie Downton Abbey. Net als in die tv-reeks heeft Fellowes in Titanic de levens van de upper class en de lower class door elkaar verweven, zodat je als kijker alle verschillende lagen van het schip kunt doorkruisen. Dus 3D of niet, wie de volgende weken wil weten hoe het er op de Titanic écht toeging, blijft wellicht beter thuis en zet de tv aan. (S.W.)