Dimitri Dewever medewerker Trends

De tien meest vernieuwende games sinds 2000.

1 GRAND THEFT AUTO III 2001 – Multi

Hoewel in 2001 een open spelwereld – waarbij de speler de vrije keuze heeft om te gaan en staan waar hij wil – niets nieuws was, wisten de makers van GTA de benodigde techniek feilloos te vertalen naar een groot publiek. Het resultaat is een crimineel (sterk) actiespel dat zowel omzetrecords verpulverde als polemiek teweegbracht door de uit te voeren spelopdrachten.

2 CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE 2007 – Multi

Op slechts drie jaar tijd is de Call of Duty-oorlogsreeks uitgegroeid tot een cultureel pop-icoon. De recente editie, Black Ops, verkocht bij zijn release op amper 24 uur tijd 5,6 miljoen exemplaren. Het succesverhaal begon met Modern Warfare. De hollywoodiaanse verhaalmodus vormt slechts de voorbereiding voor de échte troef van het spel: de online multiplayermogelijkheden.

3 GRAN TURISMO 3: A -SPEC 2001 – PlayStation 2

De graad van perfectie die de Japanse spelbedenker Kazunori Yamauchi in zijn autosimulatorserie Gran Turismo nastreeft, nam vanaf het derde deel in 2001 pas écht onmenselijke proporties aan. De honderden in het spel aanwezige bolides van vooraanstaande automerken werden van hun wegligging tot en met de kleinste koetswerkdetails perfect nagebouwd. Het spel verkocht bijna 15 miljoen exemplaren.

4 WII SPORTS 2006 – Wii

Slim bedacht van Nintendo om samen met hun bewegingsgevoelige Wii-console een verzameling sportgames mee te leveren. De doelbewust eenvoudig gehouden mini-games werden samen met de benodigde besturingshardware (een soort tv-afstandsbediening) hét symbool van een hele nieuwe generatie party gamers. Inmiddels gingen er bijna 68 miljoen exemplaren over de toonbank.

5 GOD OF WAR 2005 – PlayStation 2

Met God of War vond Sony niet alleen het platformgenre opnieuw uit maar maakte het in één klap ook de hele Griekse mythologie (opnieuw) trendy. Hoofdfiguur Kratos gaat op zoek naar de doos van Pandora en neemt het hierbij op tegen Oorlogsgod Ares. Zijn onversneden brutaliteit, overdonderende visuele vormgeving en vlotte besturing maken van de game een genremijlpaal.

6 GUITAR HERO 2006 – Multi

Would-be muzikanten wisten niet waar ze het hadden in 2006, toen een game het mogelijk maakte om hun favoriete hits na te spelen op een plastic gitaar. Het concept zorgde voor monsterverkopen, sequels en spin-offs terwijl (rock)bands hun muziekverkopen de hoogte in zagen gaan en van bepaalde songs via de game zelfs meer exemplaren verkochten dan in de platenwinkel.

7 HALO: COMBAT EVOLVED 2001 – Xbox

Dat het Microsoft in de game-industrie écht menens was, werd pas duidelijk toen het Halo op de markt bracht. De lage instapdrempel (onder meer door een regenererend schild dat de levensbalk van de speler intact houdt) en het verstelbare camerastandpunt van eerste naar derde persoon, zorgde voor een ware volksverhuis naar het Xbox-kamp.

8 LITTLEBIGPLANET 2008 – PlayStation 3

Grensverleggend is wel het minste dat gezegd kan worden over LittleBigPlanet. De speler kan in het spel zijn eigen fantasie en creativiteit de vrije loop laten en personages, voertuigen en hele levels bouwen, die dan online gedeeld en uitgeprobeerd kunnen worden met andere spelers. User generated content was geboren.

9 HEAVY RAIN 2010 – PlayStation 3

Heavy Rain vormt het levend(ig)e bewijs dat gamers ook op een volwassen manier emotioneel betrokken kunnen geraken bij de lotgevallen van een spelpersonage. In deze psychologische thriller stuurt de speler met zijn beslissingen en acties het scenario en bepaalt op die manier de afloop van een moordverhaal. Een met niets te vergelijken ervaring.

10 DR. KAWASHIMA’S BRAIN TRAINING 2006 – DS

Dit poepsimpele concept (hersengymnastiek in de vorm van microgames) sprak bij zijn release meteen alle leeftijdsgroepen aan. Het spel zorgde mee voor een keerpunt in de game-industrie waarbij spelmakers zich vanaf dan ook massaal op niet-gamers begonnen te richten.

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content