Mensen voelen zich pas oud als ze zich niet meer nuttig voelen, klinkt het in de coming of old age-documentaire van Lotte Stoops en Mieke Struyve. Hierin volgt het Vlaamse duo de tachtigjarige Leo De Beul. Die beleeft zijn tweede jeugd sinds hij zich in 2010 aansloo...

Mensen voelen zich pas oud als ze zich niet meer nuttig voelen, klinkt het in de coming of old age-documentaire van Lotte Stoops en Mieke Struyve. Hierin volgt het Vlaamse duo de tachtigjarige Leo De Beul. Die beleeft zijn tweede jeugd sinds hij zich in 2010 aansloot bij het internationale theatercollectief Peeping Tom. Terwijl hij de wereld afschuimt en met een bonte bende de familietrilogie Vader, Moeder en Kind opvoert - waarin hij onder meer een oude man in het rusthuis vertolkt - belandt zijn vrouw écht in een tehuis. Dat zet hem voor een moeilijke keuze: wil hij zijn oude dag met haar of met zijn ersatzfamilie doorbrengen? Door zulke vragen op te werpen, boort Leo's portret dezelfde thema's aan als het drieluik waarin hij speelt: het verleden, heden en toekomst van ouderen en de implicaties ervan op hun omgeving. Door voorspelbaar te manoeuvreren tussen achter-de-schermenbeelden, de verhalen van de Peeping Tom-performers en statische, door voice-overs begeleide fragmenten uit de voorstellingen, verdampt Third Act echter tot een making-of die niet genoeg vertelt de problematiek die hij wil aankaarten. Als dieptestudie van de derde leeftijd schiet de docu dus vaak te kort, maar hij werkt wel als pleidooi tegen de verkleuteringsfilosofie die in de ouderenzorg heerst.