NICHOLAS RAY
...

NICHOLAS RAY VS 1948. MET FARLEY GRANGER, CATHY O'DONNELL, HOWARD DA SILVA. 4.00 - BBC 2 Voor Feel Like Going Home, zijn bijdrage aan de zevendelige documentaire The Blues - A Musical Journey, liet Martin Scorsese zich onder meer inspireren door het pionierswerk van John en Alan Lomax, die in de jaren 30 en 40 tienduizenden opnamen van Amerikaanse folksongs maakten. Een van Alans assistenten was Nicholas Ray en de invloed van die reis door het rurale Zuiden is duidelijk te voelen in zijn regiedebuut They Live by Night. Ray - 'de poëet van de valavond', dixit Truffaut - was een 'maverick' en die positie van buitenstaander is ook terug te vinden in zijn films: eenzame outsiders, ontgoocheld in de Amerikaanse droom. De losers in deze sociaal bewuste film noir, naar de depressieroman Thieves Like Us van Edward Anderson die later ook door Robert Altman verfilmd werd, zijn twee jongeren op de vlucht: Farley Granger is een pas uit de gevangenis in Mississippi ontsnapte jonge kerel die valselijk van moord beschuldigd wordt, Cathy O'Donnell is zijn liefje, een al even onschuldig boerenmeisje. Omringd door armoede en totale corruptie ploeteren Bowie en Keechie zich een weg door een harde, egoïstische wereld, hopend dat ze ooit samen een normaal en gelukkig leven kunnen leiden. Dit harde en donkere drama, door George E. Diskant stijlrijk expressionistisch in beeld gezet, geldt als een soort voorloper op Bonnie and Clyde. The Philadelphia Story **** George Cukor, VS 1940. Geraffineerde, onweerstaanbare screwball comedy over een uit de hand gelopen societyhuwelijk. James Stewart, hier in een stevige bijrol als journalist, won de Oscar voor de Beste Acteur en ook Katherine Hepburns populariteit piekte dankzij een heel glamourrijke rol die ze al met succes op de Broadway-planken gebracht had. Een sublieme romantische farce (15.35 - BBC 2) True Grit *** Henry Hathaway, VS 1969. John Wayne, als een dronken revolverheld die door tienermeisje Kim Darby ingehuurd wordt om de moord op haar vader te wreken, kreeg de beste kritieken uit zijn carrière én een Oscar voor zijn performance in deze western van Hathaway, een vakman uit de oude school (18.55- BBC 2) Young Frankenstein *** Mel Brooks, VS 1974. Net als Zucker & Zucker blinkt ook Mel Brooks uit in onstuimige parodies op geijkte Hollywoodgenres. Hier vormt Whales klassieke monsterfilm het mikpunt van zijn ongebreidelde spot (0.40 - BBC 2).(L.J.)