ACHTERGROND

Vergeet Ground Zeroes, die bloedmooie maar uiterst korte proloog die de Japanse makers van Metal Gear Solid vorig jaar in de winkelrekken dropten. ThePhantom Pain is het échte werk: een volwaardige game die de grafische mogelijkheden van de nieuwste consolegeneratie naar nieuwe pieken stuwt én de genregrenzen verlegt. Misschien wel voor het laatst: MGS-bedenker Hideo Kojima (die recent nog zijn Silent Hills-samenwerking met Guillermo del Toro op de klippen zag lopen) heeft ondertussen gebroken met uitgever Konami. Wat dat betekent v...

Vergeet Ground Zeroes, die bloedmooie maar uiterst korte proloog die de Japanse makers van Metal Gear Solid vorig jaar in de winkelrekken dropten. ThePhantom Pain is het échte werk: een volwaardige game die de grafische mogelijkheden van de nieuwste consolegeneratie naar nieuwe pieken stuwt én de genregrenzen verlegt. Misschien wel voor het laatst: MGS-bedenker Hideo Kojima (die recent nog zijn Silent Hills-samenwerking met Guillermo del Toro op de klippen zag lopen) heeft ondertussen gebroken met uitgever Konami. Wat dat betekent voor de toekomst van Metal Gear Solid, is nog onduidelijk, maar dit spel kan niet meer stuk. Na negen jaar ontwaakt de doorgewinterde huurling Big Boss, beter bekend als Snake, uit een coma. Hij zakt af naar een onherbergzaam woestijndorpje om er een vriend te bevrijden met wie hij dan Diamond Dogs opricht, een privé-eskader dat voor de hoogste bieder de meest linke opdrachten uitvoert. Dat én zijn zoektocht naar de verantwoordelijken voor de ondergang van zijn 'Militaires sans Frontières' brengen hem naar Afghanistan en het grensgebied van Angola en Congo. Het verhaal sprokkel je bijeen via audiocassettes die je in de game aantreft - en dan nog blijft er heel wat open voor interpretatie. De omgeving is één grote zandbak waarin je vrijelijk mag rondsluipen, waardoor je elke missie ook op tientallen manieren kunt benaderen: er zijn verborgen doorgangen, je kunt je aan boord van voertuigen hijsen, je kunt vanuit schuilplaatsen opereren, van op afstand als een roofdier je prooi stalken, als een luidruchtige pistoolheld keet schoppen, en alles daartussenin. De missies zijn bovendien ontzettend gedetailleerd en nauwkeurig samengesteld, met zo veel variatie dat je sommige meteen opnieuw zou willen spelen - al was het maar om de nevenopdrachten die je eerst links liet liggen te voltooien. Soms kun je ook op pad met handlangers: een stealth-vrouw, een renpaard, een speurwolf of een tankrobot. De personages en het verhaal doen hun zegje over de wereldpolitiek, zonder prekerig of zeurderig te worden. Niet alles werkt even goed - er zitten een paar twists in het scenario die je de wenkbrauwen doen fronsen - en sommige passages zijn naar aloude MGS-traditie iets te lang uitgesponnen. Maar dat is peanuts in vergelijking met de absolute troeven van het spel: geniale open omgevingen, een oogstrelende vormgeving, tonnen bewegingsvrijheid, boeiende personages - je kunt zelfs nieuwe manschappen rekruteren - én adrenaline verhogende suspense. De verbluffendste Metal Gear-game tot nog toe? You betcha! METAL GEAR SOLID V: THE PHANTOM PAIN PC ? PS3 ? PS4 ? XBOX 360 ? XBOX ONE KONAMI GAMEPLAY **** GRAFIEK ***** GELUID ***** DIMITRI DEWEVER