GOED FOUT. NA DE VERDRIJVING UIT NEW YORK IS THE WRONG GALLERY IN TATE GEARRIVEERD. INCLUSIEF HET ORGASME VAN DOROTHY IANNONE.

TATE MODERN

BANKSIDE IN LONDEN, PERMANENT. WWW.TATE.ORG.UK

Vier jaar geleden werd The Wrong Gallery met veel tamtam in het leven geroepen. Stichters waren Maurizio Cattelan, Ali Subotnick en Massimiliano Gioni, een kunstenaar en twee tot het curatorendom geroepen schrijvers die dezer dagen ook de Biënnale van Berlijn leiden. Hun kunstbastion in een New Yorkse straat bestond uit een deur en nauwelijks een vierkante meter ruimte. Je werd er begroet door een hartelijk Fuck Off, We’re Closed, een hint naar het feit dat de zaak nooit echt openging. Bij de galerie hoorde eveneens een krant: The Wrong Times, met interviews van alle kunstenaars die in het hok acte de presence gaven. Vrijwel alle projecten waren zoals dat heet site-specific. Zo huurde de Pool Pawel Althamer twee landgenoten in die er elke zaterdag de deur kwamen inslaan. ‘We moesten de deur een keer of vijf vernieuwen, maar zo bleven de vensters proper’, aldus Cattelan, de schepper van de biddende Hitler en de in Parijs opgebaarde Kennedy. Dat gebrek aan ruimte vondsten oplevert, werd ook geïllustreerd door Jamie Isenstein. Hij hing een bordje op met ‘Will return by’ en een klok die constant een kwartier voor liep. U hoort het, diepgravende retrospectieves waren niet het sterkste punt van de drie musketiers. Maar het parodiëren van het kunstwereldje wel, en dat begon al met het krappe formaat van de galerie. ‘The Wrong Gallery is het achterdeurtje naar de hedendaagse kunst, en dat is altijd op slot’, lichtte Cattelan toe. Ooit inviteerde hij de Japanner Noritoshi Hirakawa die er een drol presenteerde, om precies te zijn een exemplaar dat na een dieet perfect reukloos uit de – eh – doeken kwam. Toen Cattelan en co de deur wilden huren, eiste de eigenaar ruimte voor het werk van zijn vrouw. Bijgevolg werd elk jaar een Landlord’s Wife Show gehouden, compleet in tegenspraak met wat je kan verwachten van een zichzelf respecterende curator.

Na de verdwijning van de Wrong Gallery – in juli van vorig jaar kregen de huurders hun opzeg – werden in Londen kopietjes uitgedeeld met ‘Lost. Have you seen this door?’. Maar The Wrong Gallery kwam weer boven water. Sinds kort staat exact dezelfde deur op de derde verdieping van Tate Modern. In de benepen ruimte mogen Cattelan en de zijnen hun zin doen. Zoveel mogelijk opvallen zit bij het takenpakket, alsook ‘de ruimte verhuren aan echte galeries’, al was dat voorlopig enkel een misplaatste suggestie. De eerste gast in de Wrong Tate Gallery is de 72-jarige Dorothy Iannone. Tot eind februari toont ze achter de deur een Orgasm Box, een video van haar gezicht terwijl ze aan het masturberen is. (We kunnen u geruststellen: de beelden dateren van dertig jaar geleden.) Rond de video bedacht de Amerikaanse een doos met kleurige patronen en een poppy man-vrouwmotief.

Intussen heeft The Wrong Gallery ook een vreemdsoortige kunstwerkstatus verworven. Het bezemhok is present als ‘gast’ op biënnales en het werd in miniversie opgenomen in museumcollecties. Ook zijn inmiddels schaalmodellen op de markt, van een halve meter hoog, gemaakt in hars. De prijs: 1050 euro. Wie geluk heeft, kan ze op de kop tikken met miniatuurreplica’s van de kunst die er te zien was. Je haalt er weliswaar geen echt kunstwerk mee in huis, maar wel iets waarmee je in alle rust voor kunstdealertje kan spelen. Sign of the times, vindt Cattelan: ‘In de sixties wilde iedereen kunstenaar worden, tegenwoordig worden we liever rijk.’

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content