Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

In zijn vijfde seizoen maakt ‘The Wire’ nog een laatste slachtoffer: de media.

Seizoen 5Reeks: ****Extra’s: **

Reeks. ‘Het vierde seizoen is het beste wat we ooit gedaan hebben’, zei misdaadauteur en The Wire-scenarist Dennis Lehane onlangs in Entertainment Weekly, en als je het vijfde en helaas ook laatste seizoen achter de kiezen hebt, moet je de man gelijk geven. The Wire is sinds de start jaar na jaar beter geworden, maar reeks 5 zet een stapje terug in vergelijking met de schier perfecte voorganger. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste hebben de makers geprobeerd om in nauwelijks 10 afleveringen zowat alle overblijvende personages van de afgelopen jaren een plaatsje te geven, en dat komt af en toe geforceerd over. Daarnaast is de centrale verhaallijn – Jimmy McNulty die een seriemoordenaar verzint om geld los te krijgen voor zijn onderzoek naar drugshandelaar Marlo Stanfield – soms iets te vergezocht, zeker voor een hyperrealistische reeks als The Wire. Het ontbreekt dit vijfde seizoen dus hier en daaraan de subtiliteit van de vorige jaargangen.

Maar natuurlijk is deze reeks nog altijd beter dan 99 procent van wat je anders op tv te zien krijgt, zo zeldzaam hoog is het niveau van The Wire. Dit seizoen vragen de makers zich af hoe het komt dat de problemen waarop de reeks ingegaan is – de verloedering in de achterbuurten, het falende onderwijs… – zo weinig in de media aan bod komen. Ze geven meteen het antwoord, door te focussen op het reilen en zeilen op een krantenredactie, die van The Baltimore Sun. Daar worden de journalisten verplicht om ‘meer te doen met minder’, en dat zorgt voor slordige berichtgeving, gebrek aan diepgang en meer aandacht voor sensationele onderwerpen, zoals een seriemoordenaar. De media hebben immers dezelfde structuur als de politie, het onderwijs of de drugshandel: de hogere machten beslissen, de ondergeschikten moeten zich aanpassen of ten onder gaan.

De finale past perfect bij alles wat voorafgegaan is en toont dat ’the game’ altijd ’the game’ zal blijven, alleen met andere spelers. Het is een slot dat je naar de keel grijpt, ook omdat je beseft dat je nog heel lang zal moeten wachten tot er weer eens iets gemaakt wordt dat even goed is als The Wire.

Extra’s. Enkele commentaartracks en twee korte documentaires. De mooiste extra vind je echter niet hier, maar op de site www.hbo.com/thewire, waar bedenker David Simon een afscheidsbrief heeft geschreven. Voor de fans die ruim zestig uur op post zijn gebleven, legt hij uit wat hij met The Wire wilde bereiken: ‘We tried to be entertaining, but in no way did we want to be mistaken for entertainment.’ Mission accomplished.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content