Het is niet echt een verrassing dat Wenders zijn eerste 3D-stappen zet in een documentaire. De cineast heeft een lange liefdesverhouding met het medium.

SILVER CITY REVISITED (1968)

De jonge Wenders draaide een reeks korte experimentele filmpjes met documentaire inslag. Silver City Revisited bestaat uit acht lange shots van straten en kruispunten – en één keer een spoorweg – gefilmd vanuit het flatgebouw waar Wenders woonde.

3 AMERICAN LPS (1969)

In Wenders’ eerste kortfilm met de Duitse schrijver Peter Handke praten beide heren in een auto over Amerikaanse muziek – in casu drie lp’s van Van Morrison, Harvey Mandel en Creedence Clearwater Revival. Intussen zien we landschappen vanuit de wagen.

NICK’S FILM LIGHTNING OVER WATER (1980)

Een liefdevolle ode aan filmmaker Nicholas Ray, die aan terminale kanker leed, maar weigerde zich in een ziekenhuis te laten opnemen. Hij wilde het einde van zijn leven met zijn vrienden in New York doorbrengen en vertelt in deze afscheidsfilm over zijn leven en carrière.

CHAMBRE 666 (1982)

In het Hotel Martinez, op de Croisette in Cannes, praten verschillende bekende regisseurs – onder wie Rainer Werner Fassbinder, Steven Spielberg, Werner Herzog en Jean-Luc Godard – over de toekomst van cinema als kunstvorm.

TOKYO-GA (1985)

Twintig jaar na de dood van Yasujiro Ozu reist Wenders naar Tokio om na te gaan of er nog sporen te vinden zijn van de stad die zo vaak het decor vormt in de films van de Japanse regisseur.

AUFZEICHNUNGEN ZU KLEIDERN UND STÄDTEN (1989)

Toen het Centre Pompidou in Parijs Wenders vroeg om een kortfilm over mode te maken, voelde hij een spontane afkeer. Het leidde tot deze ontmoeting met de Japanse designer Yohji Yamamoto en een film over de relatie tussen mode, steden, mensen en cinema.

WILLIE NELSON AT THE TEATRO (1998)

Tien songs van countryster Willie Nelson in Daniel Lanois’ opnamestudio El Teatro in Oxnard, Californië.

BUENA VISTA SOCIAL CLUB (1999)

Muzikant/producent Ry Cooder haalt enkele vergeten grootheden uit de Cubaanse muziek van de jaren 30, 40 en 50 weer bij elkaar voor optredens in Amsterdam en New York. Tussendoor zien we hun leven in Havana.

VIEL PASSIERT (2002)

Oorspronkelijk zou Wenders voor de rockgroep BAP enkel een videoclip draaien, maar het groeide uit tot een lange film over de band en een ode aan hun thuisstad Keulen.

THE SOUL OF A MAN (2003)

Wenders’ bijdrage tot de zevendelige serie The Blues werpt via een mix van archiefbeelden en gereconstrueerde scènes een blik op het leven van drie legendarische bluesmuzikanten: Blind Willie Johnson, Skip James en J.B. Lenoir.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content