Woensdag 5/12, 21.35 - CanvasZes minuten intensief sporten per week, dat moet volstaan voor een gezond leven. Zeg maar dat de BBC het gezegd heeft! Maar vooraleer u van de weeromstuit uw levensstijl drastisch omgooit, bekijkt u best eerst de bewuste BBC-reportage, The Truth about Exercise, woensdag op Canvas.
...

Woensdag 5/12, 21.35 - CanvasZes minuten intensief sporten per week, dat moet volstaan voor een gezond leven. Zeg maar dat de BBC het gezegd heeft! Maar vooraleer u van de weeromstuit uw levensstijl drastisch omgooit, bekijkt u best eerst de bewuste BBC-reportage, The Truth about Exercise, woensdag op Canvas. De Britse wetenschapsjournalist en presentator Michael Mosley liet zich voor de documentaire van Horizon, het gewaardeerde wetenschapsprogramma van de BBC, inspireren door recent genetisch onderzoek over de manier waarop het lichaam reageert op sportieve prestaties. Hij biedt zichzelf aan als proefkonijn en gaat in spurten van twintig seconden als een bezetene te keer op een hometrainer, samen goed voor zes minuten per week. Dat zou volstaan om het risico op hartfalen en suikerziekte aanzienlijk te beperken. 'Dit klinkt wel heel vreemd. Ik betwijfel of zo intensief sporten goed zou zijn voor het hart', reageert sportcoach Paul Van Den Bosch. 'Wat bij mijn weten wel klopt, is dat de medische wetenschap terugkomt van de veronderstelde onvoorwaardelijke heilzaamheid van duursporten. Vroeger dacht men: veel en lang sporten met een lage intensiteit is sowieso gezonder. Nu blijkt dat bij sommige mensen die recreatief aan sport doen de kans op hartproblemen zoals hartritmestoornissen zou toenemen door (te) veel te sporten.' PAUL VAN DEN BOSCH: Veel sporten is inderdaad niet per definitie gezond. Het is niet door harder te sporten dat je gezonder wordt, integendeel. Driemaal dertig tot vijfenveertig minuten per week sporten met gematigde intensiteit is meer dan voldoende als het op gezondheid aankomt. Ik ben geen wetenschapper, maar nogmaals: in totaal zes minuten per week zeer intensief bewegen, zonder grondige screening vooraf, zonder basisconditie op te bouwen, dat lijkt mij niet zonder gevaar voor ongetrainde mensen. VAN DEN BOSCH: Ik kan me voorstellen dat mensen die erfelijk belast zijn, die een bourgondisch leven hebben geleid of gerookt hebben er niet mee gebaat zijn om van de ene dag op de andere als een gek te beginnen sporten. Je moet eerst je levensstijl veranderen, een gezondere attitude aannemen en van daaruit op een verantwoorde manier beginnen te sporten. Anders zou het inderdaad ongezond kunnen zijn. Maar één op de vijf? Dat spreken de meeste studies tegen. Onderzoek heeft zelfs gezondheids- en trainingseffect vastgesteld bij mensen die pas op late leeftijd - zestig, zeventig jaar - beginnen met sport. VAN DEN BOSCH: Hét bewegingsprogramma bestaat niet, dat is ongetwijfeld zo. Dat hangt af van je gestel, je trainingsachtergrond... Iemand met een verhoogde kans op hartfalen door familiale antecedenten zal op een andere manier moeten sporten dan iemand die niet tot een risicogroep behoort. Ten tweede is niet elke sport voor iedereen geschikt. Het populaire joggen bijvoorbeeld, als je er niet het juiste gestel voor hebt, dan kun je je met joggen heel wat overbelastingsletsels op de hals halen, zoals peesontstekingen en stressfracturen. Mensen met een gestel dat daar gevoelig aan is, kiezen beter een lowimpactsport, zoals fietsen of zwemmen. Je houdt bij die sporten je hartslag ook gemakkelijker onder controle. Zo zal een cardioloog ook beamen dat beginnen met joggen enkel is aangewezen voor mensen wier hart het kan verdragen. (H.V.G.)