Achter de zijdezachte kleuren, lyrische natuurtableaus en poëtische montage waaruit Ash Mayfairs knappe debuut is opgebouwd, schuilt een beenharde realiteit: de onderdrukking van meisjes als de veertienjarige May (Nguyen Phuong Tra My). Die wor...

Achter de zijdezachte kleuren, lyrische natuurtableaus en poëtische montage waaruit Ash Mayfairs knappe debuut is opgebouwd, schuilt een beenharde realiteit: de onderdrukking van meisjes als de veertienjarige May (Nguyen Phuong Tra My). Die wordt per boot naar een zijdeplantage op het Vietnamese platteland gestuurd, waar ze ergens in de negentiende eeuw uitgehuwelijkt wordt aan een oudere man. Samen met zijn twee andere echtgenotes, hun kroost en zijn hulpjes wacht hij zijn kindbruid op. Iedereen weet wat er volgt: May is er om de man des huizes plezier en een zoon te schenken. De Vietnamese cineaste verbeeldt alles ingetogen en met veel gevoel voor harmonie, al zijn het de dissonante tonen en de stille woede die in dit mooi gepenseelde vrouwendrama het langst resoneren. Mayfairs debuut schuurt als een verborgen label met daarop de woorden 'wij worden uitgebuit' in een in Vietnam vervaardigd kledingstuk.