THE THING FROM ANOTHER WORLD ****

THE THING FROM ANOTHER WORLD. Mannen, makkers, monster.

Woensdag 31/10, 23.51 – Canvas. Christian Nyby, VS 1951

Happy Halloween! Ook Canvas zet extra op het griezelfeest in met een heuse Nacht van de horror. Tegen dat de kaarsjes in de pompoen opgebrand zijn, laat de zender als laatste film RUBBER (2010, ****) op de kijker los: een eigenzinnige parodie op de seriemoordenaarfilm met een autoband in de moordende hoofdrol.

Net daarvoor kleurt het scherm lekker ouderwets zwart-wit met THE BODY SNATCHER (1945, ****), een vroege horrorfilm van Robert Wise. De Sound of Music-regisseur draaide deze wat academische maar sfeervolle Stevenson-adaptatie voor Val Lewton, de producent die het ongemak een nieuw gezicht gaf in de jaren veertig. Genieten doe je vooral van het chiaroscuro en Boris Karloff als lugubere koetsier die in het 19e-eeuwse Edinburgh bijverdient door een dokter van verse lijken te voorzien.

Dé topper trapt de filmnacht net voor het spokenuur af. THE THING FROM ANOTHER WORLD is een sf-klassieker met hilarische momenten – vooral in de sporadische scènes rond het ouderwetse monster (half plant, half vampier). Je vindt deze symbolische brok Koude Oorlogparanoia regelmatig terug in de lijstjes van beste sciencefictionfilm ooit. Niet verwonderlijk: het concept heeft als infuus voor Alien gediend. En het griezelige, heerlijk ijle gebruik van de theremin, een van de eerste elektronische instrumenten, zette een nieuwe standaard in sciencefiction en horror.

Alles in deze clash tussen wetenschap en militairen begint met een mysterieus vliegtuig dat onder het ijs van de Zuidpool ontdekt wordt: een ufo met aan boord een ruimtebewoner. Dat ingevroren ‘ding’ wordt mee naar een nabijgelegen basis gesleurd. Eenmaal ontdooid zal het voor amok en ouderwetse maar onderhoudende terreur zorgen. Plus wantrouwen, want een van de professoren wil het creatuur, dat zich razendsnel voortplant, redden en negeert de orders van de leidinggevende kapitein.

De dynamiek en de solidariteit binnen een groep professionals, typische Howard Hawks-thema’s. De meest klassieke van de grote Hollywoodregisseurs uit de Golden Age was dan ook producent van deze door zijn monteur Christian Nyby geregisseerde huiver bij vriestemperatuur. Ondertussen is het geen geheim meer dat Hawks zelf veel achter de camera stond. Zijn invloed – de directe stijl, veel aandacht voor snelle, puntige dialogen – voel je doorheen heel deze genrevernieuwende RKO-film, waar John Carpenter in 1982 met The Thing nog een bloedstollende remake van draaide, weliswaar minus de kooktips en de legendarische eindquote: ‘Watch the skies, everyone! Watch the skies!’

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content