(PS2)
...

(PS2) Met bijna 6,5 miljoen verkochte stuks mag The Sims zich het best verkochte pc-spel ooit noemen. Een mooie prestatie, vooral omdat dat cijfer in de buurt komt van wat toptitels in de veel grotere markt van consolegames halen. Logisch dan ook dat uitgever Electronic Arts begon te duizelen van opwinding bij de gedachte aan een PS2-versie van The Sims. Dat de climax van die PS2-release vaak is uitgesteld, heeft niet alleen te maken met de complexiteit van de omzetting van softwarecode naar een ander platform. Die omzetting is immers klein bier in vergelijking met de ontwikkeling van een geheel nieuwe game-engine, die de processorkracht van de PlayStationmachine optimaal benut en die de personages en decors in een 3D-wereld plaatst. Bovendien hadden de ontwikkelaars bij Maxis heel wat tijd nodig voor het bestuderen van de PS2-controller, om te kunnen komen tot een intuïtieve bediening van het spel. En het moet gezegd: die bediening voelt meteen goed aan. Wat vroeger met toetsenbord en muis gebeurde, doe je nu met de controller, zonder dat je last hebt van aanpassingsproblemen. De game begint met de 'Get A Life'-modus, waarbij je specifieke opdrachten in en rond het huis moet uitvoeren om punten te scoren en te verhuizen naar een ruimer onderkomen. Denk overigens niet dat je daar snel mee klaar bent. Hoe herstel je bijvoorbeeld een televisie als je niets afweet van elektronica? 'Get A Life' dient om je vertrouwd te maken met de Sims- gameplay: gezinnetje stichten, huis inrichten en andere dingen des levens. Neen, spannend is het allemaal niet. Er wordt niet geschoten en niet geracet, er wordt vooral een normaal leven gesimuleerd of nagebootst. Wie zich afvraagt wat de aantrekkingskracht van zo'n game is, heeft nog niet begrepen dat de mens een geestelijk gestoord en onvoorspelbaar wezen is. Maar daar hoeven we hier niet op in te gaan. Terwijl je een leven en een carrière probeert op te bouwen, beland je in absurde situaties. Vrienden maken, eten koken en naar het toilet gaan, het zijn activiteiten waar je normaal niet bij stilstaat, maar wat als je ze nog moet leren? Dan voel je je inderdaad als een van de personages in Third Rock From The Sun. Nog dit: deze PS2-uitvoering van The Sims is in de eerste plaats bedoeld voor consolegamers die hun computer gebruiken voor ernstiger doeleinden, Sims-anciens wachten het best op een volgende versie. DOOR BART VANDORMAEL