Ornette Coleman Weg met harmonie, leve melodie: toen de zogenoemde freejazz werd geboren, voelden veel jazzmuzikanten zich in de edele delen getrapt.

Josse De Pauw: Terwijl dat volgens mij niet Colemans opzet was. Hij zat op een eigen spoor, en had de kracht en de honger om dat te volgen. Wat mij aan die vroege freejazz aanstond, w...

Josse De Pauw: Terwijl dat volgens mij niet Colemans opzet was. Hij zat op een eigen spoor, en had de kracht en de honger om dat te volgen. Wat mij aan die vroege freejazz aanstond, was dat saxofonist Ornette Coleman en trompettist Don Cherry, die op dit werk meespeelt, bijna naar een samenzang zochten. Dat vond ik altijd bijzonder. De titel van deze plaat is dat ook. The Shape of Jazz to Come: een tikkeltje overmoedig en arrogant, maar je wilt toch meteen weten welke vorm dat wel mag zijn. (lacht) In feite was die titel een keuze van de producer - Coleman wilde de plaat Focus on Sanity noemen - maar goed, hier staat hoe dan ook Lonely Woman op, een geniaal nummer. Wat Ornette Coleman toen deed, zie ik tegenwoordig ook bij veel jonge jazzhonden. Ze hebben hun opleiding voltooid en ontwikkelen een taal die van hén is, punt. Dan moet je maar opnieuw leren lezen en schrijven als je ernaar wilt luisteren.